Біопаливо – це свого роду «суміш» традиційного палива та біоетанолу, простіше кажучи, спирту, отриманого з рослинних компонентів, наприклад, кукурудзи. Тому такий вид палива ще називають “спиртовим” бензином. Якщо сировиною для одержання спирту використовуються не рослинні продукти, отриманий з нього етанол не може мати приставку «біо», повідомляють в Авто24 .
Даний вид палива став альтернативним автомобілям у деяких країнах світу, а основними його виробниками та споживачами у світі вважається Бразилія. Біопаливо дозволяє заощаджувати нафту для виробництва традиційного бензину, а також вважається більш екологічним, оскільки має менше хімічних сполук, які через викиди з вихлопної труби потрапляють в атмосферу.
Щоправда, загалом частка біопалива у світовому споживанні палива поки що мізерна і становить від 3 до 4%.
Потенційно Україна має величезні можливості для виробництва біопалива, оскільки є одним з головних виробників зернових у світі, має велику кількість сировини, з якої можна виробляти біоетанол.
Біопаливом в Україні, за даними Інституту споживчих експертиз, у 2021 році торгували 4 мережі АЗС – БРСМ-Нафта, Авіас, Моttо та регіональна BVS. Цікаво, що хоча «спиртовий» бензин до війни коштував на 4-5 гривень за 1 літр дешевше за звичайний (через різницю в акцизах), його не дуже охоче купували.
З початком бойових дій та утворенням дефіциту різниця в ціні значно знизилася, наприклад, у мережі АЗС «БРСМ-Нафта», мабуть, найбільшого продавця біопалива, традиційний бензин марки A95 euroPlus коштує – 51,99 грн, а марка A95 Біо – 50,99 грн. .
До переліку переваг біопалива зазвичай входять:
- Екологічність – використання біоетанолу з рослинних елементів суміші дозволяє зменшити кількість шкідливих викидів в атмосферу;
- відновлюваність — оскільки біоетанол виробляється з вирощених землі компонентів, його виробництво дозволяє зберегти нафту, формування якої землі відбувається набагато повільніше, а запаси обмежені;
- економія коштів – загалом біопаливо коштує дешевше за традиційний бензин, хоча в Україні з початком війни ця різниця майже зникла, крім того, це дозволяє економити кошти при закупівлі традиційних нафтопродуктів імпортозалежним країнам.
В той же час, список «проти» такий:
- більша витрата палива порівняно з традиційними бензинами;
- Миючі властивості спирту вищі, ніж у звичайного бензину. Всі відкладення з бака та інших деталей паливної системи змиваються, що призводить до швидкого засмічення паливних фільтрів і іноді до поломки паливного насоса.
Що стосується шкідливості для двигуна, то, за словами шанувальників біоетанолу, за дотримання технології ця небезпека насправді сильно перебільшена.
«Спирт у будь-якому випадку залишається агресивною речовиною, навіть з використанням різноманітних присадок, до того ж дане паливо має властивість «розпадатися» з часом і тоді збитки авто вже завдаватимуться. Тобто якщо паливо довго не купують на АЗС і воно втратило свої характеристики, то автовласник, який заправився ним, може постраждати», — зазначає директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.