Новини

Як Україна обходиться без російського та білоруського пального і до чого це призводить

Share

У лютому росія і білорусь одночасно звели до нуля експорт нафтопродуктів на український ринок. Після бомбардувань на початку квітня Кременчуцького НПЗ та знищення близько 20 нафтобаз у країні, єдиним джерелом палива на ринку сьогодні залишаються маленькі виробники та країни Європи.

Ситуація загрозлива. Найбільші проблеми – у компаній на сході та півдні країни, де відбуваються бойові дії. “Автогазу на АЗС вже майже немає, дизеля – теж, бензину не буде за 7-10 днів”, – каже власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін.

Ніхто не думає про прибутки, головне – знайти паливо. Пошук пального – одна із головних проблем українського ринку нафтопродуктів. Блокада морських портів та зупинка поставок з росії та білорусі зруйнували більшість логістичних маршрутів. Руйнування Кременчуцького НПЗ та нафтобаз в обласних центрах України ситуацію в рази посилило.

Війна змусила шукати нових підходів. “Ми більше не купуємо великих обсягів та не заповнюємо нафтобази, – таких відчайдушних уже немає. Усі працюють “з коліс” і возять пальне з Європи”, – каже Льоушкін.

Постачання, за даними директора “Консалтингової групи А-95” Сергія Куюна, їдуть із різних куточків світу: від Польщі, Литви, Угорщини та Румунії до Німеччини, США, Нідерландів та Бельгії.

Також в Україні відновили роботу так звані міні-НПЗ, які виробляють дешеве паливо.

У 2021 році Україна імпортувала 6,85 мільйона тонн дизеля, 1,28 мільйона тонн бензинів і 1,6 мільйона тонн автогазу. Переважно з росії, білорусі та Казахстану.

“Останні дні в Україну заїжджає щонайменше 10 тисяч тонн палива”, – заявив перший заступник міністра економіки Денис Кудін. За його словами, цього достатньо, щоб задовольнити попит у країні. Для порівняння: у квітні 2021 року щодня на АЗС продавалося 14 тисяч тонн пального, свідчать дані Держстату.

За оцінкою Куюна, з 24 лютого через бойові дії та нестачу пального кількість працюючих автозаправок скоротилася на 70%, попит обвалився на 30%. Для розуміння: до війни на українському ринку працювало близько 7 500 АЗС, які продавали до 15 мільйонів тонн пального на рік (2 мільйони тонн – автогаз, 5 мільйонів тонн – бензин, 8 мільйонів тонн – дизель). Це цифри за 2021 рік.

Прогнози на найближчі тижні – невтішні. “На заході та в центрі України зараз більш-менш краща ситуація, ніж на сході та півдні – там, де відбуваються бойові дії. Частина АЗС розпродає залишки, нові партії вони закупити та доставити не можуть, такі АЗС зупиняться. Схожі ризики є у всіх компаній, але найбільші – в обласних”, – попереджають у Нафтогазовій асоціації.

Найгіршого сценарію можна уникнути, переконані в асоціації. Для цього, за їхньою логікою, уряд має послабити регулювання цін на пальне на АЗС, яке діє з травня 2021 року. Різниця між ціною закупівлі, яка державою не регулюється, та вартістю продажів у роздріб – головний біль бізнесу майже рік.

Щоб працювати у нуль, дизель має коштувати на стелах від 42 до 43 грн. за літр, пояснює Льоушкін. Такої ж думки і Сергій Куюн із “А-95”. За його прогнозом, якщо уряд не змінить формули регулювання цін, проблеми з пальним можуть ще більше посилитися.

А там, де спостерігається дефіцит – неодмінно зростають ціни, які вже коливаються в залежності від АЗС та пального в діапазоні 30-39 грн за літр. “Сподіваємося, що ми просто не все знаємо, а в уряді знають більше і роблять те, що потрібно”, – говорить Куюн.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Миськів Роман

Людина яка фанатіє від спортивних автомобілів і полюбляє грати у авмобільні ігри.

Leave a Comment

View Comments

  • Не понятно чего автор статьи обкурился. Его фраза, что никто не думает о прибыли, не что иное как ахинея. Бездарность правления, и грабеж населения ростом цен, легче всего списать на войну.

Опублікував
Миськів Роман
Tags: пальне

Останні записи

Які автомобілі не підходять для зимових умов

До проблемних авто для зимового періоду можна віднести не тільки бюджетні марки, але й деякі…

21.11.2024

Названо порушення через які можна втратити водійські права

За порушення правил дорожнього руху в Україні можуть бути дуже серйозні наслідки, і одним з…

21.11.2024

5 ефективних способів захистити авто від зимових умов без гаража

Зима — це той період, коли машина може стати твоїм головним клопотом, особливо якщо вона…

21.11.2024

Автомобілістам пояснили, чи варто купувати вживаний електромобіль

Згідно з аналізом ринку старих автомобілів від Gaspedaal.nl, електромобілі втрачають свою вартість на 15% швидше,…

21.11.2024

Експерти дали поради, що робити, якщо ваш електромобіль розрядився

Коли батарея електромобіля сідає в нуль, це може бути справжнім кошмаром, якщо поруч немає зарядної…

21.11.2024

Офіційно оголошено ціни на електричний Volkswagen e-Transporter

Volkswagen офіційно оголосив ціни на новий електричний фургон e-Transporter , який готовий скласти конкуренцію Ford…

21.11.2024