Новини

Як Україна обходиться без російського та білоруського пального і до чого це призводить

Share

У лютому росія і білорусь одночасно звели до нуля експорт нафтопродуктів на український ринок. Після бомбардувань на початку квітня Кременчуцького НПЗ та знищення близько 20 нафтобаз у країні, єдиним джерелом палива на ринку сьогодні залишаються маленькі виробники та країни Європи.

Ситуація загрозлива. Найбільші проблеми – у компаній на сході та півдні країни, де відбуваються бойові дії. “Автогазу на АЗС вже майже немає, дизеля – теж, бензину не буде за 7-10 днів”, – каже власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін.

Ніхто не думає про прибутки, головне – знайти паливо. Пошук пального – одна із головних проблем українського ринку нафтопродуктів. Блокада морських портів та зупинка поставок з росії та білорусі зруйнували більшість логістичних маршрутів. Руйнування Кременчуцького НПЗ та нафтобаз в обласних центрах України ситуацію в рази посилило.

Війна змусила шукати нових підходів. “Ми більше не купуємо великих обсягів та не заповнюємо нафтобази, – таких відчайдушних уже немає. Усі працюють “з коліс” і возять пальне з Європи”, – каже Льоушкін.

Постачання, за даними директора “Консалтингової групи А-95” Сергія Куюна, їдуть із різних куточків світу: від Польщі, Литви, Угорщини та Румунії до Німеччини, США, Нідерландів та Бельгії.

Також в Україні відновили роботу так звані міні-НПЗ, які виробляють дешеве паливо.

У 2021 році Україна імпортувала 6,85 мільйона тонн дизеля, 1,28 мільйона тонн бензинів і 1,6 мільйона тонн автогазу. Переважно з росії, білорусі та Казахстану.

“Останні дні в Україну заїжджає щонайменше 10 тисяч тонн палива”, – заявив перший заступник міністра економіки Денис Кудін. За його словами, цього достатньо, щоб задовольнити попит у країні. Для порівняння: у квітні 2021 року щодня на АЗС продавалося 14 тисяч тонн пального, свідчать дані Держстату.

За оцінкою Куюна, з 24 лютого через бойові дії та нестачу пального кількість працюючих автозаправок скоротилася на 70%, попит обвалився на 30%. Для розуміння: до війни на українському ринку працювало близько 7 500 АЗС, які продавали до 15 мільйонів тонн пального на рік (2 мільйони тонн – автогаз, 5 мільйонів тонн – бензин, 8 мільйонів тонн – дизель). Це цифри за 2021 рік.

Прогнози на найближчі тижні – невтішні. “На заході та в центрі України зараз більш-менш краща ситуація, ніж на сході та півдні – там, де відбуваються бойові дії. Частина АЗС розпродає залишки, нові партії вони закупити та доставити не можуть, такі АЗС зупиняться. Схожі ризики є у всіх компаній, але найбільші – в обласних”, – попереджають у Нафтогазовій асоціації.

Найгіршого сценарію можна уникнути, переконані в асоціації. Для цього, за їхньою логікою, уряд має послабити регулювання цін на пальне на АЗС, яке діє з травня 2021 року. Різниця між ціною закупівлі, яка державою не регулюється, та вартістю продажів у роздріб – головний біль бізнесу майже рік.

Щоб працювати у нуль, дизель має коштувати на стелах від 42 до 43 грн. за літр, пояснює Льоушкін. Такої ж думки і Сергій Куюн із “А-95”. За його прогнозом, якщо уряд не змінить формули регулювання цін, проблеми з пальним можуть ще більше посилитися.

А там, де спостерігається дефіцит – неодмінно зростають ціни, які вже коливаються в залежності від АЗС та пального в діапазоні 30-39 грн за літр. “Сподіваємося, що ми просто не все знаємо, а в уряді знають більше і роблять те, що потрібно”, – говорить Куюн.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Миськів Роман

Людина яка фанатіє від спортивних автомобілів і полюбляє грати у авмобільні ігри.

Leave a Comment

View Comments

  • Не понятно чего автор статьи обкурился. Его фраза, что никто не думает о прибыли, не что иное как ахинея. Бездарность правления, и грабеж населения ростом цен, легче всего списать на войну.

Опублікував
Миськів Роман
Tags: пальне

Останні записи

Що робити, якщо машина перегрілася в заторі

У спекотну пору року підвищення температури двигуна в умовах щільного міського трафіку - зовсім не…

19.06.2025

Audi оголосила комплектації та ціни нового Q3

Найближчим часом на іспанському ринку буде розпочато продаж нового Audi Q3 2026. Його вже можна…

19.06.2025

Патрульна поліція нагадує: де заборонена зупинка і який штраф

Патрульна поліція Київської області щодня фіксує порушення правил зупинки на дорогах. Водії, які зупиняються в…

19.06.2025

Новий Nissan Leaf матиме різний дизайн задніх ліхтарів залежно від версії

Журналісти Motor1 помітили, що новий Nissan Leaf має різний вигляд залежно від комплектації. На офіційних…

19.06.2025

Яким транспортом можна керувати без водійських прав в Україні

Більшість водіїв знають, що керування транспортним засобом без водійського посвідчення тягне за собою штраф. Однак…

19.06.2025

Kia представила оновлені седани K5 та K8 2026 року

Kia анонсувала оновлення для своїх флагманських седанів - K5 та K8 2026 модельного року. Обидва…

19.06.2025