Війна та паливний ринок: що відбувається з цінами на бензин та дизель

0
1136

Після варварських обстрілів Росією українських нафтобаз, АЗС та виробників палива влада намагається утримати баланс споживання палива в країні.

Варварська війна Росії проти нашої країни триває вже півтора місяці.

І всім у світі стає зрозуміло, що дика орда хоче стерти український народ із Землі. Для цього рашисти вбивають українських громадян, атакують будинки, лікарні, залізничні вокзали, продовольчі склади, зерносховища та паливні нафтобази, пише  Ганна Бредіхіна для порталу “УНІАН”  .

Однією з цілей окупантів є створення проблем з доступом до палива, щоб знизити можливості доблесної української армії, зірвати аграріям посівні роботи, і таким чином створити продовольчу кризу в Україні та країнах Європи.

Боягузлива і підла російська армія та її божевільний кремлівський вождь, зіткнувшись із героїзмом українських захисників та всього нашого народу, з тріском провалили плани із захоплення Києва, центральної та північної України. Тепер агресорам варто приготуватися до такого ж ганебного провалу їхньої нової мети. Жодних шансів на паливну блокаду України у дикої орди з півночі немає.

Українці вже показали, що кризові ситуації лише об’єднують нас і дозволяють знаходити нові рішення. До руйнування сховищ з паливом та підприємств галузі українське суспільство та влада підійшли прагматично.

Прем’єр-міністр Денис Шмигаль заявив, що незважаючи на певний дефіцит палива через ворожі обстріли нафтобаз та тимчасові логістичні розриви, країні вдається зберігати баланс забезпечення пальним.

“Зараз ворог розбив частину наших баз зберігання пального, тому спостерігається де-не-де дефіцит, але ми бачимо баланс забезпечення країни пальним. Можуть бути логістичні розриви, але ми розуміємо, скільки необхідно загалом, ми у тісній співпраці з постачальниками, співпрацюємо з “Укрзалізницею” “, з Міністерством оборони, і ясно бачимо баланс пального, яке потрібне нашій країні”, – сказав глава уряду.

Для підтримки національного ринку нафтопродуктів Кабінет міністрів скасував акциз та знизив податок на додану вартість, що допомогло знизити ціну на пальне.

“Ми забрали повністю акциз із пального з бензину та з дизеля та знизили ПДВ з 20 відсотків до семи. Коли це рішення набуло чинності, майже на 10 гривень впала ціна на пальне на заправках”, – сказав прем’єр-міністр.

Глава уряду зазначив, що незважаючи на певний дефіцит пального, потреби військовослужбовців у пальному повністю задоволені. Наступним пріоритетом є задоволення потреб аграріїв для посівних робіт, і лише наприкінці цього ланцюжка справедливо стоять українські автомобілісти.

Новий ринок палива

За ці півтора місяці війни ворог знищив два десятки нафтобаз, завдав удару по єдиному працюючому в Україні нафтопереробному заводу в Кременчуці, а також зруйнував приблизно тридцять АЗС.

Учасники ринку палива назвали атаку на Кременчуцький НПЗ очікуваною та неминучою. Підприємство було одним із найбільших нафтопереробних підприємств у Європі, а як відомо, окупанти намагаються завдати нам максимальної шкоди.

Проте, не забуватимемо, що завод зумів пропрацювати майже сорок днів війни. Зупинку заводу було зумовлено ще й нестачею сировини: дві третини постачалося морем, яке відрізане через морську блокаду України. Останні кілька тижнів підприємство працювало на залишках нафти ще з лютневого постачання.

Експерт “Консалтингової групи А-95” Сергій Куюн сказав, що перші з атакованих ворогами паливних об’єктів мали певні запаси, а ті, за якими вдарили у березні, здебільшого були вже порожніми.

“Ринок не зупинився, але змушений переформатуватися. Жодних запасів, працюємо з коліс”, – сказав він.

Очевидно, що національний паливний ринок зараз має прийняти низку нестандартних рішень, налагодити складніші та найдорожчі логістичні ланцюжки, що пов’язують український та європейський бізнес.

Також споживачі мають бути готові до тимчасової нестачі деяких продуктів на паливному ринку. Вибір марок бензинів та дизеля не буде більшим, як раніше, а ситуація з автогазом буде особливо складною.

“Я не думаю, що ми повернемося до часів, коли у нас буде повна стела з кількох марок бензинів або дизпалива. Щодо 92-го бензину, то його взагалі більше не буде у нас. Його не виробляють у Європі. За газом ситуація складна . Його залишки теж невеликі були, ми, скажімо так, їх уже доїдаємо”, – зазначив Куюн.

Експерт також додав, що скраплений газ став відносно дорогим, тож нашим автомобілістам краще не переводити на газ свої машини.

Україна зараз ефективно та оперативно налагоджує постачання бензину марки А-95 та дизеля з Румунії, Молдови, Польщі, Словаччини, Литви, Німеччини, Австрії та інших європейських країн.

У довоєнний час левова частка бензину та дизельного палива в Україну надходила з Росії та Білорусі. З початком бойових дій усі постачання з ворожих країн повністю припинилися. І очевидно, щонайменше, до зміни влади в країнах агресорах вже не відновиться.

Зараз читають  Uber повертається до Києва, але анонсує низку змін

Спрощення держрегулювання цін

Учасники ринку та експерти сходяться на думці, що для швидкого налагодження поставок палива з Європи на наш ринок необхідне скасування державного регулювання цін на бензин та дизельне паливо.

Справа в тому, що запроваджена до війни норма про встановлення Міністерством економіки граничних цін на пальне, за нових умов не дозволяє компаніям окупити витрати на складне транспортування.

Експерт Сергій Куюн вважає, що у цій ситуації, коли звичні джерела палива заблоковані, потрібно більше бензовозів, які можуть привозити пальне безпосередньо із-за кордону. Потрібно, щоб кожен власник бензовозу мав змогу виїхати за кордон, купити паливо та повернутися до країни.

“Я знаю вже три регіональні мережі, які за останні дні зупинили вільний продаж палива, тому що його собівартість вища за встановлені ціни. Навіть великі гравці змушені додатково обмежувати реалізацію, тому що “на пістолеті” вже нові партії пального, що теж не потрапляє до встановленої цінової коридор”, – зазначив Куюн.

За такого розкладу споживачі можуть залишитися без пального, а паливний бізнес буде змушений скорочувати персонал. Звісно, ​​нікого така перспектива не спокушає.

За словами експерта, дизельне паливо в оптовій закупівлі коштує 38-44 гривні за літр, а регульована ціна на заправках порядку – 37,42 гривні. Імпортне пальне зараз контрактують переважно великі мережеві компанії. Але навіть зі своїми можливостями та досвідом не завжди вдається вписатися у встановлені урядом цінові рамки.

А що вже говорити про невеликі регіональні компанії: для них постачання обертаються серйозним мінусом. А без них заповнити український ринок ресурсом буде дуже складно.

Вільне ціноутворення дозволить зняти із постачальників комерційні ризики. У зв’язку з цим, можна зафіксувати поточну регульовану націнку у розмірі 4,5 та 5 гривень за літр бензину та дизельного палива, але не до регульованої штучно визначеної собівартості, як зараз, а до фактичної ціни, яку нескладно встановити за документами.

“Це дозволить навіть невеликим гравцям почати самостійно імпортувати та працювати кожному на своєму маленькому фронті. Продавати аграріям, запускати станції, платити заробітну плату та податки”, – вважає експерт.

Державне регулювання цін працює, коли ринок насичений пальним. Наразі в Україні спостерігається контрольований дефіцит. Відповідно, уряду варто якнайшвидше змінити свої підходи до регулювання ціноутворення на паливному ринку. Від цього виграють усі його учасники.

Чи чекати зростання цін на заправках?

Очевидно, що скасування граничних цін призведе до певного зростання цін на бензин та дизельне паливо. Але на це є об’єктивна причина: війна кардинально змінила наше життя та багато реалій. Для створення нового національного ринку палива необхідно враховувати і європейські ціни, і складніший і найдорожчий транспортний шлях з Європи.

Також важливо, щоб ціни не зростали через бажання бізнесу повернути собі довоєнні прибутки. Втім, українські постачальники палива поки що успішно проходять “перевірку на патріотизм” і діють на користь країни та громадян.

Експерти вважають, що новий підхід до ціноутворення не означає, що мережі АЗС безконтрольно піднімуть вартість бензину та дизпалива для споживачів.

На відміну від монополізованих російського та білоруського ринків, український – налічує сотні гравців. Якщо хтось сильно відрізнятиметься своїми цінниками, то матиме справу з місцевими адміністраціями та з загостреним відчуттям справедливості у водіїв. Навряд чи хтось захоче ризикувати. У такий час необґрунтоване підвищення цін на ресурси першої необхідності дорівнює мародерству.

“За місяць – півтора ринок стане на нові рейки, прорубає нові маршрути, і можна буде повертатися до держрегулювання, якщо воно ще буде потрібно. Рішення про дерегуляцію – непросте. А хіба сьогодні є прості рішення?” – вважає експерт “Консалтингової групи А-95” Куюн.

Простих рішень у складний воєнний час справді очікувати не варто. Але також не варто боятися змін, оскільки життя вимагає від нас бути гнучкими, сміливими та винахідливими. Україна вже використовує новації, запроваджуючи мобільні системи зберігання палива. У хід пішли навіть нестандартні тканинні резервуари, створені спеціально для горючих матеріалів.

Немає сумніву, що наша країна зможе впоратися і з цим викликом і найближчими днями та тижнями за допомогою наших європейських партнерів налагодить надійні канали постачання бензину та дизельного палива з країн Євросоюзу. І вирішення цієї проблеми наблизить нашу велику Перемогу та стане основою налагодження мирного життя.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!

ПОШИРИТИ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.