Особистий автомобіль став єдиним засобом евакуації для багатьох мешканців областей, яких торкнулася війна. До того ж, у власну машину можна взяти трохи більше речей, аніж в евакуаційний потяг. А в деяких родинах однієї “довоєнної” машини просто замало – адже вона не може вмістити одночасно всіх, хто користувався нею по черзі.
У поспішному виборі машини для негайної евакуації є деякі особливості. Дещо залежить від того, які плани у вас на цю машину у майбутньому. Якщо вам треба просто дістатися до якогось місця, а потім машина стане непотрібною, то можна орієнтуватися лише на технічний стан, без прив’язки до естетики.
З іншого боку, машину, яка має гарний вигляд, потім буде простіше продати, якщо на новому місці вона стане непотрібною. Так що виходити тут треба ще й з запасу фінансів на момент покупки.
Перша вимога до машини для виїзду біженців – місткість, але насправді не можна забувати і про надійність
Як показав досвід перших днів евакуації, багато виграли власники бензинових машин із встановленим ГБО: з обома повними баками вони виконували майже 1000-кілометровий марш-кидок без багатогодинних затримок у чергах на АЗС. Деякі дизельні авто теж мають подобну автономність, тим більше що з дизпаливом на популярних маршрутах евакуації протягом другого тижня війни було найменше проблем.
Кузов і модель
Звісно, перша вимога до машини, на якій кілька осіб збираються в евакуацію – місткість і вантажопідйомність. Якщо у вас велика родина або є можливість забрати багато речей, треба обирати мінівен, компактвен або вантажо-пасажирський універсал з високим дахом (те, що називають “пиріжком” або “каблучком”).
Більшість евакуйованих з прифронтових регіонів – жінки, тож про ремонт машини у дорозі мова не йде. Але СТО на випадок поламки є у населених пунктах по маршруту на захід
За певних умов можна навіть розглядати варіант тимчасового мешкання у машині на місці прибуття – тоді точно треба брати вен, причому бажано з високим дахом і суцільними сидіннями у задній частині салону.
Щодо марки та моделі – не варто обирати екзотику, преміальні бренди та багаті комплектації. Адже, залишаючи рідні місця, ви прямуєте швидше за все невідомо куди. Також невідомо, як у вас там буде з фінансами, доступом до автосервісу тощо. Чим популярніше модель у вас буде, тим краще. Якщо ви їхатимете в евакуацію кількома машинами, можливо, є сенс купувати ще одну тієї ж самої моделі – так буде зручніше із сервісом, запчастинами, запасками, пальним тощо.
Що перевіряти, купуючи машину для евакуації
- Документи. Автомобіль з проблемними документами може мати додаткові затримки на блокпостах і на пунктах пропуску на кордоні. Принаймні, купуючи машину “по техпаспорту” (а з оформленням у СЦ МВС зараз нічого не вийде), переконайтеся, що власник живий і залиште у себе його контакти.
- Кузов. Вимоги найпростіші – кузов не має бути геть іржавим та деформованим внаслідок колишнього ДТП. Відверто кривий кузов – так само табу, як і при купівлі в мирний час, адже через нього буде їсти гуму, а саму машину тягнути вбік на рівній дорозі. Тому перевірте рівномірність зазорів між кузовними деталями, щільність та зусилля закривання дверей. Сліди ремонтів – добре, якщо ви їх помітили, але можливо, у вашому випадку це не привід відмовлятися від покупки, а лише нагода збити ціну.
Для перевірки двигуна при покупці авто варто залучити професіоналів, але як мінімум переконайтеся, що мотор працює рівно на всіх режимах і не димить
- Двигун. Від нього залежить, чи доїдете ви до безпечного місця. І холодний, і прогрітий двигун має працювати рівно, без струсів, вібрацій і несистемних шумів. Контрольні лампи (Check Engine та інші) не повинні подавати жодних сигналів тривоги, адже це та проблема, яка може датися взнаки просто у дорозі. Погано, якщо двигун нещодавно мили – значить, у ньому можуть бути втрати оливи. Можливо, це і не критична проблема, але, придбавши таку машину, потурбуйтеся про запас оливи в дорогу. На щупі повинно бути лише масло, а не сіро-біла емульсія його суміші з антифризом – це ознака великої проблеми, для рішення якої треба повністю розбирати двигун.
- Трансмісія. Неважливо, автоматична буде трансмісія чи “ручна”, головне, щоб вона не смикалася при рушанні та розгоні, чітко перемикалася при повільному русі в заторі та не пробуксовувала на швидкості. На “механіці” прислухайтеся, як змикається “муфта” при витискування педалі зчеплення – при цьому не повинно бути помітних шумів.
- Колеса. На вас чекає далека дорога, часто з невідомим пунктом призначення, а старі стерті шини, та ще з “грижами” – це те, що може відмовити не колись у перспективі, а будь-якої миті. Адже є велика ймовірність, що стара гума має всередині чимало латок невідомої якості. Також недобре, якщо у машини іржаві та гнуті колісні диски, оскільки вони часто стають причиною падіння тиску в шинах просто під час руху. Так, і майте на увазі, що зимові шини – додатковий плюс, адже на них можна їздити і влітку, і взимку.
Купувати для термінової евакуації машину на поганих шинах можна лише за умови, що є можливість невідкладно придбати їм заміну
- Електрика. Перевірте роботу усіх електроприладів, навіть необов’язкових у вашій мандрівці. Якщо на вживаній машині якась одна електросистема продемонструє неполадки, значить, є ймовірність, що будуть збоїти і інші, у тому числі більш відповідальні (через загальні проблеми, наприклад, окислені штекери проводки). Знайти доброго автоелектрика у незнайомій місцевості може бути непросто. Акумулятор має бути в доброму стані, адже вам доведеться подовгу стояти у заторах і часто запускати мотор, а це дуже важкий режим для старої батареї.
Не варто купувати
Є кілька категорій авто, на яких просто не варто відправлятися в евакуацію.
- Після недавнього ремонту агрегатів. Згідно теорії надійності, після розбирання та складання будь-який механізм певний термін має понижену надійність
- З сумнівними документами, без українського техпаспорта. Особливих прискіпувань до паперів на машину на блокпостах немає, але якщо таке станеться – що ви будете робити з речами і родиною без машини посеред чистого поля?
- З проблемами запуску двигуна. По дорозі на захід вам доведеться не раз стояти у чергах (блокпости, АЗС, затори,) і глушити двигун по кілька разів на 100 метрів
- Автомобіль з малим кліренсом та колесами на низькопрофільних шинах.
Якщо ви плануєте на придбаному авто виїхати за кордон, не ігноруйте його зовнішній вигляд, зокрема, тонування вікон, цілісність деталей і наявність тріщин на лобовому склі. До машин біженців з України прикордонники зараз претензій не висувають, але через певний час перебування в чужій країні зім’яте крило або розбите скло може стати проблемою.