Дефіцит автомобілів в Україні: що відбувається, хто винен, коли завершиться

0
60

Дефіцит нових автомобілів буквально захопив Україну: зараз знайти новий омріяний автомобіль у салоні — той ще квест. У цій статті ви не побачите списку того, що наявне або відсутнє у продажу. Просто тому, що ситуація змінюється щокілька днів і через тиждень-два цей список буде неактуальним.

Але в цій статті ви побачите внутрішню ситуацію кризи з точки зору автобізнесу: я опитав багатьох імпортерів, дилерів, операторів українського авторинку. Нехай ви не побачите «скандалів, інтриг, розслідувань», але зможете зрозуміти всю суть того, що відбувається. І завдяки цьому зможете зрозуміти можливі варіанти своїх дій у найближчому майбутньому.

Дефіцит автомобілів в Україні: що відбувається?

Відбувається той «дефіцит», коли гроші є, а товарів немає. У цьому випадку спостерігаються проблеми з постачанням нових автомобілів, що вже вплинуло на продаж. Якщо з початку і протягом 2021 року автомобільний ринок України поступово нарощував обсяги продажів, то десятий місяць завершився досить помітним спадом — мінус майже 14% у продажах. Але, схоже, що це лише початок…

Жовтень 2021 року завершився зниженням продажів на 14% відносно попередніх показників. Серед ключових брендів (топ-10 або топ-20) майже всі показали мінус, нехай і в різних величинах. І навіть для тих, хто зараз утримався на плаву, подальше зниження продажів — це лише питання часу (ілюстрація autoconsulting.com.ua).

Чому так відбувається? Тому що автомобілів фізично немає в Україні, та просто нема чого продавати. Ось вам два реальні приклади з останнього місяця: один імпортер замовляв 250 автомобілів, другий замовив 300 автомобілів. У результаті й у першому та другому випадках для України заводи-виробники підтвердили випуск близько 50 автомобілів. З одного боку, реально обсяги виробництва автомобілів суттєво знизилися. З іншого — український автомобільний ринок явно не в пріоритеті. Чому? Розкажу нижче.

А поки що повернемося до ситуації на ринку. Передбачити цю кризу можна було давно, «дзвіночки» по ній надходили ще влітку 2021 року. Вже тоді українським імпортерам та дилерам варто було замовляти максимально великі партії автомобілів, створюючи склад автомобілів на місці. Але подібна операція вимагає фінансових можливостей для замовлення, наявності можливостей у заводу зробити ці автомобілі, наявності можливостей для зберігання даних автомобілів. У когось з операторів ринку подібне вдалося, в інших не вийшло, у третіх лише частково. Хто перший, хто другий, хто третій — це можна зрозуміти зараз.

Серед тих, хто виграв у нинішній ситуації — Volvo у «преміум»-брендах: багато в чому завдяки старту продажів електромобіля Volvo XC40 Recharge, але також і завдяки наявності «живого» складу в Україні. А в мас-маркеті виграв Chery (також великий приріст у відсотках показав бренд Citroen, але в абсолютних цифрах продаж невеликий). Цікаво, що Chery виріс на тлі падіння KIA: новий улюбленець українця середнього класу? Поки що інші автомобілі стоять у заводських цехах і на складах біля заводу (наприклад, в одного популярного бренду у виробничому процесі «зависло» 40 тис. автомобілів без пари-трійки електричних деталей), а Chery є в Україні — цілком можливо.

Дефіцит автомобілів в Україні: хто винен?

Глобально винен коронавірус і неправильне довгострокове планування роботи з боку автомобільних компаній. Як загальносвітових, так і локальних українських. Початок нинішньої кризи з дефіцитом автомобілів слід шукати ще у 2020 році, коли на хвилі перших карантинних обмежень і локдаунів повністю зупинялися заводи та виробництва. Уявіть собі — зупинилося все: завод із виробництва мікрочіпів, завод із виробництва побутової електроніки (смартфони, планшети, телевізори), завод із виробництва автомобілів.

Проте з поступовим зняттям карантинних обмежень прийшло лавиноподібне зростання попиту (так званий «відкладений попит») — знадобилось терміново наростити виробництво товарів. І з побутовою електронікою це явно зробити простіше, ніж з автомобілями. Крім того, електроніку можна купувати в режимі онлайн навіть з урахуванням карантинних обмежень. Все це призвело до того, що виробники електроніки змогли швидко відновитися і повернути виробництво. Причому багато компаній зрозуміло, що подібні варіанти подій можливі і в майбутньому, а тому вирішили забронювати максимально можливе виробництво мікрочіпів для себе. Коли автомобільні компанії «прокидалися» і поверталися в роботу, постачання мікрочіпів вже було розписане на пів року-рік вперед.

Причому зараз ми говоримо про будь-які мікрочіпи, які є навіть у найпростіших автомобілях: блок управління двигуном і системою упорскування пального, бортовий комп’ютер на панелі приладів, простенька магнітола (навіть не мультимедіа з великим кольоровим дисплеєм), системи ABS і ESP — у кожному елементі використовуються напівпровідники та мікрочіпи. Тому проблеми з виробництвом мають різні автомобілі: дешеві й прості, складні й дорогі.

Хоча в останніх проблем якраз менше. Адже за таких обмежених умов роботи, будь-який виробник автомобіля намагається випустити і продати дорожчий продукт з більшим прибутком. Попутно виробник хоче продати цей продукт на більш прибутковому, «дорожчому» ринку. Але Україна до таких не відноситься: у нас найчастіше автомобілі в порівняних версіях/комплектаціях були дешевшими, ніж у Європі, Японії, США. Це логічне ринкове цінове позиціонування, виходячи з низької купівельної спроможності населення. Якщо хтось із конкурентів розпочав «цінову війну», то й тобі доводиться опускати цінник — інакше не продаси автомобіль. Але у нинішній ситуації такий підхід зіграв проти України.

У пошуку автомобілів може допомогти функція «онлайн»-складу автомобілів, яка вже є у багатьох імпортерів: Volkswagen, Audi, SEAT, Peugeot, Citroen, Opel, Nissan і т. д.

Раніше ця інформація була закритою і поширювалася лише між імпортером/дилерами, але сьогодні вона все частіше стає відкритою. Іноді на її підставі навіть будуються «онлайн»-магазини (як у даному випадку Peugeot) з можливістю вибору не тільки моделі автомобіля, але і бажаного двигуна та КПП, можливістю розрахунку кредиту. Можливо, бажаний автомобіль є не у найближчого дилера у вашому місті, а у дилера в іншому місті. Ось тільки чи погодиться він передати цей автомобіль для продажу іншому дилеру — це ще питання: можливо, по автомобіль доведеться їхати за кілька сотень кілометрів.

Зараз читають  Поліція нагадала алгоритм дій при ДТП

До речі, про тему взаємовідносин між заводами, імпортерами, дилерами автомобілів. Якщо ви не в курсі, то розповім: у більшості випадків це три незалежні юридичні особи. Бувають поєднання: завод відкриває своє представництво-імпортера в Україні (частіше), або імпортер є власником широкої всеукраїнської дилерської мережі за даними автомобілями (рідше). Суть не в цьому. Суть у тому, що кожна сторона діє насамперед у своїх інтересах.

Так, дилер повинен продавати та обслуговувати автомобілі, покриваючи зі свого прибутку всі поточні витрати: утримання автосалону та СТО, зарплата співробітникам, навчання людей, закупівля обладнання. Але де взяти прибуток, якщо дилер готовий працювати — та немає що продавати? Ця ситуація вносить напруженість між імпортерами та дилерами, що може вирішитись або «полюбовно» у вигляді часткової компенсації витрат дилерам (вже є приклади), або «агресивно» у вигляді судових розглядів між сторонами на тему вимоги компенсації витрат.

Це питання — взаємини між заводом/імпортером/дилерами — залишається прихованим для зовнішніх спостерігачів, але дуже складним для вирішення всередині між усіма сторонами. І не виключено, що нинішня ситуація з дефіцитом автомобілів спричинить переформатування дилерських мереж у майбутньому.

Ще одна неочевидна проблема — це доставка автомобілів. За словами одного з операторів ринку, доставка подорожчала у 2-3 рази в перерахунку на один автомобіль: умовно — було $800—1000, а тепер потрібно витрачати $2000—2500. А це також може вплинути на суттєвий переділ автомобільного ринку України, лише тепер у питаннях популярності різних моделей та брендів.

Логістика автомобілів — також складне питання: тут і відсутність чітких планів, і подорожчання доставки. Якщо для преміальних автомобілів $1000—1500 не є проблемою (можна списати на оновлення модельного року та/або додавання парочки опцій), то для масових автомобілів за $15—25 тис. така цінова різниця є критичною: покупець просто піде до іншого бренду та іншої моделі.

Словом, кінець цього року та початок наступного обіцяє подарувати нам багато несподіваних новин на автомобільному ринку України. Тільки більшість із них, швидше за все, будуть негативними.

Дефіцит автомобілів в Україні: коли завершиться?

Оптимістичний прогноз — навесні 2022 року. Песимістичний прогноз — наприкінці осені 2022 року чи навіть на початку 2023 року. Чому так? На це питання відповідь слід шукати у виробничих планах заводів: щойно вони нормалізуються, як тільки будуть насичені європейські ринки — так одразу очікується відновлення планових поставок автомобілів в Україну.

Термін нормалізації роботи у заводів різний. Одні вже зараз адаптувалися до ситуації і так-сяк виробляють автомобілі — отже, треба почекати місяць-два і після новорічних свят автомобілі приїдуть в Україну. Інші тільки зараз розуміють масштаби проблеми і починають шукати вихід із ситуації, що склалася, — отже, нормалізації постачання їхніх автомобілів можна чекати лише навесні або навіть влітку-восени наступного року. Що знаходить своє відображення і в контрактах на замовлення автомобіля: сьогодні рекордсменами є контракти з терміном виконання в один рік — до осені 2022 року. Але всі оператори ринку визнають, що це найпесимістичніший сценарій, описаний з великими перестраховками за термінами: реально постачання автомобілів очікується раніше, навесні-влітку наступного року.

Зрештою, перед імпортерами/дилерами накладається питання виконання замовлень перед корпоративними покупцями. І як би приватним покупцям не хотілося зворотного, але корпоративний клієнт із замовленням 5-10-100 автомобілів завжди буде у пріоритеті. Та ще й за наявності підписаного довгострокового контракту, в якому можуть бути прописані дуже болючі штрафні санкції за його невиконання. Тому спочатку відбувається виконання замовлення корпоративного покупця, а вже потім насичення дилерів та складів для продажу приватним покупцям.

Деколи це призводить до неприємних казусів. Дивишся «онлайн»-склад, там фігурує 20-30 автомобілів в одного дилера. Звертаєшся до нього з надією — а цих автомобілів, вважай, і немає. Все тому, що вони вже призначені для постачання корпоративному покупцю.

Час, коли в Україні був великий склад автомобілів, уже минув: доводиться штучно шукати потрібні позиції, бренди, моделі. Що робити у нинішній ситуації? Якщо прямо зараз стоїть питання покупки автомобіля, то вибирати і купувати те, що є.

Можливо, варто взяти іншу комплектацію/мотор, можна пошукати автомобіль у дилерів інших міст. У крайньому випадку взагалі розглянути покупку схожого автомобіля (клас/ціна), але іншого бренду і моделі. Ще одним варіантом є пошук хай не нового, але «свіжого» автомобіля від офіційного дилера за програмою trade-in: на такі автомобілі нерідко навіть дають гарантію. Ось тільки не розраховуйте на велику економію грошей — дефіцит нових автомобілів призвів до підвищення цін на ринку вживаних автомобілів. Але (увага!) саме свіжих автомобілів-«офіціалів», зараз не говоримо про сильно поїжджених «європейців» чи «битки» зі США.

Найголовніше — рішення слід приймати прямо зараз. Адже в найближчі пару-трійку місяців або навіть пів року ситуація буде лише гіршою. Просто слід пережити цей складний період заморозки в очікуванні весни 2022 року, яка обіцяє принести потепління не тільки в погоді, а й на українському автомобільному ринку.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар!
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.