Польські міста запроваджують окремі і безкоштовні зони для екологічних автомобілів.
Якщо у вас авто на дизелі або на бензині – заплатите за в’їзд в чисту зону польських міст.
Варшава, Познань та Краків – одні з найбільших польських міст, які планують зони лише для чистого транспорту. Безкоштовний в’їзд до них дозволять лише електромобілям, а також тим, які працюють на водневій основі та на природному газі, повідомляє газета Wyborcza.
Проект, прийнятий урядом, має покращити якість повітря. Вже зсередини року створюватимуться зони чистого транспорту в містах. Вільний в’їзд будуть мати тільки автомобілі з альтернативними видами палива (електричні, водневі і на природному газі). Водії дизельних двигунів, автомобілів з бензиновими двигунами (включаючи гібриди) заплатять за в’їзд у таку зону. Тариф встановить місцева влада – з максимальною платою 30 злотих на день. Гроші отримуватиме муніципальний бюджет. За в’їзд без сплати загрожує штраф до 500 злотих.
Багато міст мають намір скористатися законом про зони чистого транспорту, зокрема, Варшава, де машини становлять понад 60 відсотків забруднень повітря. Влада міста вже кілька років тому вимагала закон про створення зон, вільних від викидів, введення плати за в’їзд до них і диференціації цін за паркування. «Досі не було таких можливостей, установлених законом, але, наприклад, Краківське Передмістя відкрито тільки для гібридних автомобілів і електромобілів, які мають картки на в’їзд», – каже Міхал Ольшевський, віце-президент столиці Польщі.
«Нашою метою є заспокоєння руху в центрі. У середині року ми почнемо дискусію про зони чистого транспорту не тільки в центрі, але й в інших районах, особливо в історичних», – додає Ольшевський.
Як видно з опитування «Виборчої», обмеження руху в центрах багатьох міст має високу суспільну підтримку. «Ми скористаємося кожною пропозицією, яка обмежить викиди, – каже Євген Гриб з головної ратуші.
«Краще б запровадили автоматичну систему, але це вимагає часу і грошей,» – пояснює професор Артур Бадида з Варшавського Політехнічного інституту. – Крім того, у рік місцевих виборів багато кандидатів не зробить з цією темою кампанії. Важливішим було б введення заборон на в’їзд для автомобілів, які не відповідають стандартам викидів, але цього в законі немає.
«Зона чистого транспорту – це пішохідна і велосипедна зона, – наголосив радник президента Слупська Даріуш Швед, – І такі рішення ми повинні підтримувати, а не створювати зручності для групи людей, яким по кишені найдорожчі автомобілі. Екологія не для багатих, а для розумних».
Урядовий проект Сейм має прийняти терміново, тому що в іншому випадку Польщі загрожує справа в Люксембурзькому Суді за недотримання законів ЄС про розвиток інфраструктури альтернативних видів палива.
Наприклад, у Лондоні в 2008 році зоною охоплено City і West End, за входження в її межі водії платили 5 фунтів стерлінгів. Потім плату підняли вдвічі, а її межі розширено до 1,5 тис. км квадратних, проте у місті й досі затори. У 2017 році вперше за багато років було оголошено повідомлення про дуже високий рівень забруднення. Влади різних країн хочуть ввести зону ULEZ (ultra low emission zone) – зону лише для чистого транспорту для автомобілів, що відповідають стандарту викидів.