Аналітики прогнозують збереження позитивної динаміки і вихід на середньомісячний рівень в 10 тис. авто, що продаються за результатами першої половини цього року.
Якщо ж рівень реалізації не знизиться і в подальшому, то вітчизняний авторинок в 2021 році нарешті подолає планку в 100 тис. Нових легкових машин – до неї, між тим, з 2014 року не вдавалося навіть наблизитися.
Що сталося в квітні з ринком
У перші два місяці 2021 року показники реалізації нових автомобілів не були видатними – згідно з даними асоціації “Укравтопром”, в січні первинну реєстрацію пройшли 5,7 тис. нових авто, в лютому – 6,3 тис.
Тож не дивно, що ця статистика поступалася аналогічним місяців 2020 року, коли в Україні ще не було карантину. Після його першого введення в торішньому березні продажі просіли на 10% в порівнянні з лютим.
У квітні 2020 го і зовсім стався 40% обвал продажів відносно березня – тоді українці зареєстрували лише 3,6 тис. нових легкових ТЗ.
Цим, кажуть в “Укравтопромі”, і пояснюється порівняно висока статистика зареєстрованих авто вже в цьому березні і квітні. На ефект низької бази порівняння також вказав керівник проекту “Авто24” Сергій Матусяк.
“Минулої весни карантин вводився вперше і були закриті Сервісні центри. Зараз же вони працювали, а автосалони отримали можливість реєструвати автомобілі безпосередньо, без їх участі”, – пояснив Матусяк.
Також слід зазначити, що, за даними “Укравтопрому”, в цьому березні українці зареєстрували 9 тис. Легкових автомобілів, що значно вище і показників того ж місяця 2019 го (7,3 тис. авто).
Сергій Матусяк, втім, вважає передчасними висновки про початок відновлення ринку на підставі цих результатів. Він зауважив, що дана статистика відображає саме первинну реєстрацію, а не сам момент продажу машини.
“Швидше за все, дилери брендів, які відзначилися істотним зростанням в квітні, просто завезли в країну і передали покупцям раніше замовлені машини. А в статистиці вийшло зростання”, – зробив припущення експерт.
Більш оптимістичні причини підвищення статистики назвав директор Auto-consulting Олег Омельницький. На його думку, економічних передумов для цього практично не було – єдиним таким фактором, ймовірно, могло стати державне фінансування дорожнього будівництва.
“Відповідно, підрядники теж почали отримувати прибуток, яка акумулювали в автомобілях”, – припустив Омельницький.
Основною ж обставиною для збільшення продажів став накопичений у попередні періоди відкладений попит на авто. Раніше він не реалізовувався, так як люди чекали більш благополучних часів для витрачання грошей.
“У цьому році перші два місяці теж були досить депресивні – вводився локдаун, було не зовсім зрозуміло, що буде відбуватися далі. Але психологічний бар’єр був пройдений в березні і особливо в квітні, коли стало зрозуміло, що коронакриза – надовго, і потрібно жити сьогоднішнім днем “, – коментує Омельницький.
З цією думкою згоден і директор всеукраїнської акції “Авто року” Андрій Волощенко. Крім зміни споживчої моделі поведінки, серед можливих причин збільшення продажів він також назвав звільнення коштів на покупку авто за рахунок неможливості подорожувати.
Однак головним чинником, що визначив стрибок реалізації, стали великі знижки, впевнений експерт.
Феномен Тойоти і великі дисконти
Серед брендів-лідерів за кількістю проданих автомобілів минулого місяця стала південнокорейська Kia, збільшила показники за березень на 28%, до 830 зареєстрованих машин.
Третю сходинку в рейтингу найбільш популярних автокомпаній в Україні їй забезпечив кросовер Kia Sportage, який став найбільш продаваною моделлю легкових авто в квітні з 640 зареєстрованих машинами.
Андрій Волощенко пояснює, що переміститися з третьої на першу позицію корейському кросоверу допомогла знижка в € 600, встановлена дилерами.
“Модель скоро буде замінена на нову генерацію, тому логічно, що зараз її активно розпродають”, – додав Волощенко.
Знижкові пропозиції стали запорукою популярності та інших автомобілів, додає експерт. За його словами, найпоказовішим прикладом став ще один кроссовер – Volkswagen Touareg, вигода від придбання якого на даним момент становить від 180 до 500 тис. грн в залежності від комплектації.
“Такі дисконти перетягнули Touareg з задвірок – семидесятого місця – на сьому позицію продажів”, – пояснив керівник акції “Авто року” Волощенко.
Втім, тільки знижками можна пояснити популярність дорожчих марок машин. Так, японська Toyota в трьох з перших чотирьох місяців 2021 року обіймала лідерство на ринку, обганяючи найпопулярніший в Україні автобренд 2020 року, компанію Renault.
Однак якщо до квітня їх показники продажів були практично однаковими, то минулого місяця японці відірвалися від французів, продавши на 400 автомобілів більше (1618 проти 1215).
Як пояснює Волощенко, в квітні успіх Toyota забезпечило збіг декількох факторів. Серед них вихід оновленого седана Camry, дебют плагін-гібридного RAV4, а також вихід на ринок гібридного кросовера Highlander.
“Але таке зростання – це все одно щось феноменальне. Марка продає багато і при цьому зовсім недешеві моделі”, – констатує Волощенко.
Директор Auto-consulting Омельницький в свою чергу зазначив, що лідерство на ринку для Toyota не є великою несподіванкою – в минулому році японський бренд, в жорсткій конкуренції з Renault, зайняв другу позицію в списку найпопулярніших в Україні.
Відзначимо, що кросовер RAV4, вартістю від 702 тис. грн, і зовсім став найбільш продаваною машиною в 2020 році в Україні (5 689 одиниць).
Омельницький також звернув увагу на зростання продажів німецької BMW (яка посіла дев’яте місце найбільш продаваних брендів за підсумками квітня), а також інших преміальних гравців ринку: наприклад, за даними Укравтопрому, збільшили реалізацію в минулому місяці Mercedes, Audi, Lexus, Jaguar, Porsche .
“Однак така ж ситуація у преміальних брендів була і рік тому. Той же BMW входив в топ-6 в окремі місяці”, – вказав експерт.
Підкорять планку в 100 тисяч
У 2013 році українці придбали понад 200 тис. автомобілів, але в 2014 році ринок обвалився на 54%, до 92,5 тис. реалізованих машин.
Найбільш невдалим з точки зору продажів пізніше став 2015 рік (46 тис. авто), після якого почалося поступове відновлення ринку.
Однак навіть в 2019 році йому не вдалося досягти результату 2014 року – продажу зупинилися на позначці в 89,4 тис. нових “легковиків”, куплених українцями.
Коронакриза, між тим, знову підкосила динаміку відновлення ринку, який просів щодо 2019 року на 3%, до 86 тис. автомобілів.
Проте старт 2021 року подає надію на подолання рубежу в 100 тис. авто до його підсумками.
Олег Омельницький, вказуючи, що через меншої кількості робочих днів в травні показники продажів трохи знизяться, прогнозує, що за підсумками першої половини цього року середньомісячне значення реалізованих нових “легковиків” складе 10 тис. авто.
“Якщо надалі не відбудеться ніяких катаклізмів і валютних коливань, є ймовірність, що ми подолаємо бар’єр в 100 тис.авто”, – вважає Омельницький.
Однак, на думку Андрія Волощенко, впевнено передбачити, переступить ринок цей показник, поки не можна. З одного боку, для нового локдауна і зміни курсу гривні ще залишається достатньо часу в другій половині поточного року.
З іншого, зростання продажів у основній частині брендів, що спостерігався на початку року, підкріплений не економічними передумовами, а ситуативними рішеннями компаній – на них же довгострокова позитивна динаміка спиратися не може.
“Щоб автомобілі продавалися регулярно і прогнозовано в зростання, для цього повинні бути якісь передумови: низькі процентні ставки по кредитах, зростання економіки і т.д. На одних знижки і хайпі це не може працювати”, – підсумував Волощенко.