З часу прийняття Закону «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» значно оновились світова практика, європейське та українське законодавство, а також судова практика і ситуація в галузі в цілому. При цьому за час існування Закону до нього неодноразово вносилися зміни та доповнення, що зробило його структуру громіздкою.
З цих причин нардепи вирішили «системно оновити» законодавчий акт, зокрема, привести його у відповідність до Директиви 2009/103/ЄС та внесли до Верховної Ради проект закону №10196 «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». Серед проблем, які потребують розв’язання, називаються заниження недобросовісними СК вартості полісу, що призводить до недоформування страхових резервів, загроза неплатоспроможності страховиків, необґрунтовані відмови у виплати потерпілим страхових відшкодувань або затягування здійснення виплат, розповсюдження підроблених страхових полісів.
Що ж пропонується проектом закону №10196 для виправлення ситуації на ринку обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів та як новели вплинуть на роботу страхових компаній та власників авто?
- Терміни страхових виплат скоротять. Чинним законом передбачено, що максимальний строк, протягом якого СК має сплатити відповідну грошову компенсацію потерпілому, становить 90 днів. Проект скорочує цей термін до 60 днів. У випадку недотримання цього строку до СК застосовуватимуться санкції у вигляді штрафу у розмірі 20% від несплаченої потерпілому суми.
- Знос автомобіля не враховуватимуть при визначенні розміру страхового відшкодування. Пропонується встановити нову методику розрахунку розміру страхового відшкодування Ідея ця, вочевидь, запозичена у західних сусідів. Тим не менше, потрібно враховувати те, що середній вік автомобіля українця вдвічі перевищує вік автомобіля, наприклад, німця, а тому по факту СК будуть вимушені виплачувати потерпілим суму коштів, яка перевищує вартість самого автомобіля. До того ж, процес цей супроводжуватиметься замовленням і проведенням відповідної автотехнічної експертизи, що значно затягуватиме строком виплат і в найгіршому випадку призведе до неможливості дотримуватися 60-денного строку для виплати (див п.1). А залучення експертів, звісно, може потягнути за собою здороження страхового полісу.
- Розмір моральної шкоди збільшать у випадку смерті людини та підвищення страхового ліміту. Також орієнтуючись на захід, в Україні моральна шкода від смерті близької людини може зрости удвічі (з 12 мінімальних заробітних плат до 25). Що стосується страхового ліміту, то в разі схвалення проекту він мав би поступово зрости до 1 млн грн на одного потерпілого від ДТП.
- Виплати за зобов’язаннями СК, щодо яких порушено провадження у справах про банкрутство, будуть проводитися після початку такої процедури. Тут, безперечно, плюс для страхувальників – якщо відповідно до чинного Закону такі виплати починають проводитися лише після остаточного закінчення провадження чи ліквідації СК, то за новим законом у разі його схвалення в редакції проекту, процедура перенесеться вже на початок. Іншими словами, підставою для проведення таких виплат буде порушення провадження у справі про банкрутство (або припинення СК членства в МТСБУ).
- Скасування франшизи. Автори вважають, що СК мають виплачували всю суму самостійно, без залучення до цього процесу особи, винної у ДТП. Тобто СК втрачають право на утримання франшизи. За таких обставин водій, винний у ДТП, фактично виходить чистим із води (не враховуючи, авжеж, притягнення його до кримінальної чи адміністративної відповідальності), а от СК доведеться брати на себе повне відшкодування шкоди.
Зважаючи на викладене, можна зробити висновок, що СК навряд сприймуть проект позитивно, адже їхні обов’язки перед страхувальниками розшириться, а санкції за їх невиконання зростуть.
Логічно, що страховики зададуться питанням, як збільшувати свої капітали, аби бути спроможними виконувати ці новели. І перший очевидний (але не єдиний) варіант – це підвищення вартості страхового поліса. Чи призведе це до збільшення кількості незастрахованих авто на дорозі? Очевидно, так. А це потягне негативні наслідки як для учасників дорожнього руху, так і для самих СК.
Втім, зважаючи на те, що в Україні розпочався і ще досить довго триматиме виборчий сезон, можна сподіватися, що проект закону №10196 «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» з’явиться «під куполом» ще не скоро. То ж як для авторів закону, так і для активних представників громадськості, ще є час придивитися до запропонованих змін і подбати про те, щоб кількість підводних каменів була мінімальною, а кожне нововведення супроводжувалося відповідним механізмом його реалізації.
Джерело: Закон і Бізнес