На початку жовтня український ринок пального опинився під тиском. Середня ціна бензину А-95 становила 58,7 грн за літр, дизеля – 55,9 грн, але найближчими тижнями вартість може зрости до 65-70 грн через санкції, обмеження імпорту, поведінку АЗС та очікуване підвищення акцизів.
Перший удар по ринку завдала СБУ, звернувшись до митниці з вимогою перевіряти походження індійських нафтопродуктів, бо значна їх частина виготовлена з російської нафти. Перевірити документи можна, а підтвердити походження пального в порту технічно майже неможливо. Другим фактором є румунський порт Констанца, через який проходить до 25% імпорту. Якщо Київ обмежить постачання з цього маршруту, трейдерам доведеться шукати альтернативи, адже через Констанцу йде понад 75% турецького й індійського пального.
Втім, ситуація зараз краща, ніж у 2022 році, коли країна залежала від російських і білоруських поставок на 70%. Пальне надходить з десятків джерел, навіть зі США. Однак диверсифікація не вирішує питання цінової політики АЗС: нафта подешевшала на 15%, але ціни на заправках залишилися, бо мережі збільшили маржу. З 1 січня 2026 року акциз зросте до 300 євро за тисячу літрів бензину та до 253,8 євро за дизель, що додасть 1,5-2 грн до літра.
Глобальні прогнози дещо оптимістичні: банк HSBC очікує, що барель Brent у 2026 році коштуватиме близько 65 доларів, що могло б знизити навантаження на споживачів, проте експерти сумніваються, що українські АЗС миттєво відреагують. Для водіїв перспектива зрозуміла: бензин по 70 грн за літр – цілком реальний сценарій, який вплине не лише на гаманець, а й на вартість доставки товарів.