Європейські автовиробники опинилися в непростій ситуації. Через нові, жорсткі норми ЄС вони змушені піднімати ціни на бензинові авто, водночас знижуючи вартість електрокарів. Це як гра в баланс: хочеш уникнути багатомільярдних штрафів — мусиш переконати більше людей купувати електромобілі.
Що варто знати
З 1 січня правила стають ще суворішими. Щонайменше 22% проданих авто повинні бути електричними, інакше компанії ризикують “потрапити на гроші” — штрафи можуть сягнути 15 мільярдів євро. Але проблема в тому, що зараз тільки 13% машин у Європі — електрокари. Тож виробникам доводиться викручуватися, щоб не потрапити у фінансову пастку.
Volkswagen, Stellantis, Renault та інші вже підняли ціни на бензинові авто на кілька сотень євро. Наприклад, Peugeot додав 500 євро до вартості своїх моделей у Франції, за винятком електричних. Renault підвищив ціну на деякі бензинові моделі, але гібриди залишив без змін. Це ніби спроба підштовхнути покупців до вибору електрокарів. Але чи працює це? Сумнівно, адже ринок і без того слабкий після пандемії, а китайські бренди створюють серйозну конкуренцію.
Знижки на електромобілі, як очікується, допоможуть збільшити їхні продажі. Наприклад, Volkswagen вже знизив ціну на ID.3 до 30 тисяч євро. Але це означає втрату прибутків, особливо коли виробництво електрокарів дорожче. Додайте сюди скорочення субсидій і загальну економічну невизначеність, і стає зрозуміло, чому компанії не в захваті.
Щоб уникнути штрафів, автовиробники шукають партнерів серед “чисто електричних” брендів. Наприклад, Suzuki домовився про співпрацю з Volvo, що допоможе йому уникнути фінансових санкцій.
Тим часом надії на перегляд норм поки що залишаються мріями. Заводи можуть закриватися, робочі місця втрачатися, а виробники продовжують переконувати ЄС у необхідності більш гнучких правил. Але реальність така, що майбутнє автопрому вже визначене: більше електрики, менше бензину, і це лише початок.