Повнорозмірні позашляховики та пікапи, які користуються великою популярністю у Північній Америці, можуть стати проблемою для Європи. Особливо, для густонаселених міст із вузькими вуличками та нестачею місць для паркування.
Як показало недавнє дослідження, в середньому нові легкові автомобілі кожні два роки стають ширшими на 10 мм. Таким чином, з кожним роком на європейських вулицях залишається дедалі менше місця для решти учасників дорожнього руху. На думку експертів, якщо ця тенденція зберігатиметься, складуться достатньо небезпечні умови для пішоходів та велосипедистів.
Наразі у Євросоюзі діє норма, прийнята у 90-х роках минулого століття. Відповідно до неї максимально дозволена ширина транспортних засобів становить 2550 мм. І хоча закон стосувався вантажівок та автобусів, виробники «застосовують» цю норму до пікапів та позашляховиків. Закрити цю лазівку дозволять лише відповідні зміни у законодавстві.
Відповідно до нового дослідження Transport & Environment (T&E), середня ширина нових автомобілів в ЄС наразі перевищила 1800 мм. Починаючи з 2001 року автомобілі додавали у ширину в середньому 5 мм на рік і досягли 2000 мм та навіть перевищили цю цифру. Наприклад, ширина Mercedes-Benz GLS складає 2030 мм, Volvo EX 90 — 2039 мм, Range Rover/Range Rover Sport — 2047 мм.
Як видно на діаграмі, складеній фахівцями T&E, за 22 роки за рахунок збільшення ширини автомобілів місце велосипедиста на дорозі зменшилося майже вдвічі — з 1300 мм до 700 мм.
Захистити громадський простір від «подальших посягань» експерти пропонують за рахунок обмеження максимального розміру пасажирських та легких комерційних автомобілів. І це стосується не лише ширини. Потенційна загроза пішоходам та велосипедистам зростає й за рахунок висоти. Згідно з дослідженням, проведеним у Бельгії у 2017 – 2021 роках, підняття капота автомобіля на 100 мм збільшує ризик смертельного результату при зіткненнях із пішоходами та велосипедистами на 30%.
Розглянути питання обмеження габаритів автомобілів Європарламент та Євросоюз планують на початку 2024 року. Водночас, деякі країни почали реалізовувати власні програми. Наприклад, Франція запроваджує обмеження на використання важких транспортних засобів. Зокрема, Париж та Леон розглядають введення найближчими місяцями підвищених тарифів на паркування більших та найважчих автомобілів.