Categories: Авто

Чому не можна глушити двигун відразу після поїздки

Багатьом знайома ситуація, коли у вічному поспіху швидко паркуєш автомобіль, висмикуєш ключ із замка запалювання і біжиш у справах, навіть не встигаючи вивернути колеса прямо або прибратися в салоні. Як виявилося, такий поспіх може нашкодити машині.

Сучасний двигун дуже надійний, але за умови дотримання низки вимог до експлуатації. Багато виробників оснащують свої топові силові агрегати турбонаддувом і системами безпосереднього уприскування, які вимагають дуже дбайливого ставлення. Турбовані агрегати продаються навіть в масовому сегменті і ставляться на моделі-бестселери. Крім того, практично всі дизельні мотори зараз володіють системами наддуву. А ці ніжні технічні пристрої чутливі до різких змін температури.

При активній їзді, особливо під час різких розгонів з розкручуванням мотора до 3-4 тисяч оборотів і вище, двигун відчуває сильні навантаження. Його вузли нагріваються і тепло відводиться за рахунок мастила і охолоджуючої рідини. А ці робочі рідини курсують по каналах за рахунок функціонування помпи і масляного насоса.

Крім того, автоматична коробка передач теж перегрівається, коли їй доводиться працювати на підвищених обертах. І в ній теж є масляний насос, що підтримує правильний тиск в системі і відповідає за безперебійну роботу механіки. Якщо мотор вимкнути одразу після поїздки, то разом з ним зупиняться помпа та інші насоси, що перекачують масло.

Нерідко на дорозі можна бачити лихачів, які на дуже дорогих і потужних машинах метушаться крізь потік, стрімко розганяються, обганяють кілька автомобілів, а потім в кінці цього слалому різко гальмують і пірнають на паркінг біля магазину, і тут же вискакують, щоб купити сигарет. Це згубно для автомобіля. Таке водіння швидше для спортивного треку, воно вимагає і особливого поводження. Спортивні машини не можна глушити відразу. Практично всі гонщики після виконання заїздів проходять ще охолоджуючий коло, щоб дати механіці знизити температуру і відпочити від виконаного забігу на час. Насоси прокачують масло і знімають перегріви – так само, як і охолоджуюча рідина за рахунок циркуляції НЕ закипає і відводить надлишки тепла від силового агрегату і трансмісії в радіатор.

Вкрай важливо в спортивних машинах перед паркуванням дати охолонути і гальмах. Після екстремальних циклів розгону і гальмування необхідно проїхати близько сотні метрів накатом, щоб гальма обдулися потоками повітря зі спеціальних повітропроводів.

Навіть найпоширеніший 1,6-літровий атмосферний агрегат без складної турбіни вимагає охолодження перед глушінням. Якщо, розкрутивши такий мотор до 4 тисяч оборотів, відразу встати на місці і заглушити його, то синтетичне масло зазнає локальний перегрів і пригорає. Змінюється його структура, а разом з нею здатність правильно змащувати деталі двигуна. Зупинилася помпа перестає ганяти охолоджувальну рідину, яка теж локально закипає і виділяє бульбашки газу в місцях максимального перегріву. А ці бульбашки зовсім перестають охолоджувати ці ділянки. У підсумку на розпеченій поверхні робочих деталей і утворюються нагар масла.

Загалом, перед глушінням мотора необхідно дати автомобілю трохи попрацювати на холостих обертах. Якщо мотор атмосферний і оснащений автоматичною коробкою передач, то йому потрібно 10-20 секунд, щоб добре охолодитися. За цей час можна прибрати сміття в салоні, дослухати музичну композицію або просто зібратися з думками. Але коли мотор має турбіну і складне уприскування, треба постояти на холостих довше. Залежно від навантаження на турбіну потрібно від 10 секунд до хвилини, щоб охолодити наддув і зняти перегріви в коробці. Після цього можна виключати мотор і йти у справах.

Скарбик Павло

Головний редактор видання UaMotors. Захоплюєтся технологіями та новими автомобілями.

Опублікував
Скарбик Павло

Останні записи

Автоінструктор назвав типові помилки новачків, що шкодять авто

Кількість автолюбителів в Україні зростає, а новачки часто допускають типові помилки через недостатній досвід: у…

04.09.2025

Новий BMW X5 отримає одразу п’ять варіантів силових установок

BMW продовжує розвивати напрямок, який більшість автовиробників давно поставили на паузу. Німці готують до серійного…

04.09.2025

Новий електричний Porsche Cayenne отримав індуктивну систему зарядки

Porsche готує до випуску повністю електричну версію Cayenne 2026, яка отримає сучасну індуктивну систему зарядки.…

04.09.2025

Mitsubishi Outlander наступного покоління виглядатиме ще більш агресивно

Mitsubishi Outlander, що нині продається в актуальному поколінні з 2021 року, готується до рестайлінгу. За…

04.09.2025

Власники старих номерів зобов’язані замінити їх на сучасні

Власники автомобілів зі старими номерними знаками повинні замінити їх на сучасні, оскільки Єдиний державний реєстр…

04.09.2025

Чи безпечно заправляти сучасний двигун 92-м бензином

У умовах зростання цін на пальне багато автовласників замислюються про перехід на дешевший 92-й бензин.…

04.09.2025