Серед величезної кількості примірників на вторинному авторинку зустрічаються автомобілі, побувавши в ДТП. Експерти розповіли за якими критеріями варто відрізняти придатні для експлуатації автомобілі, наскільки безпечна така покупка і на що слід звернути особливу увагу при особистій зустрічі з продавцем такого транспортного засобу.
Головний аргумент на користь покупки автомобіля після ДТП – приваблива ціна. При усуненні невеликих пошкоджень і належної технічної перевірки, автомобіль може стати вигідним придбанням, яке ще не один рік буде радувати власника. Будь-яке пошкодження зменшує ринкову вартість, тому дрібні недоліки, які не впливають на безпеку і ходові якості автомобіля, – відмінний привід для торгу. Однак при виборі автомобіля, який побував в ДТП, необхідно враховувати можливі ризики і бути готовим до ретельної перевірки як технічного стану самого ТЗ, так і документів для здійснення угоди.
Які дефекти допустимі
Якщо ви готові розглядати покупку автомобіля з легкими ушкодженнями після ДТП, уважно вивчіть всі наявні дефекти. Існує ряд пошкоджень, допустимих для безпечної експлуатації, серед яких: відколи, подряпини, невеликі вм’ятини на дверях, багажнику і розбитий бампер. Все це відноситься до зовнішніх елементів і відносно легко і швидко відновлюється.
Експерти рекомендують купувати такі екземпляри тільки в тому випадку, якщо вам відомо, що саме сталося з автомобілем, і ви усвідомлюєте можливі ризики. Деякі автовласники навіть не ремонтують транспортний засіб після дрібних ДТП, надаючи покупцеві можливість побачити характер і масштаб пошкоджень. Інший приклад продавця, у якого можна купити пошкоджений автомобіль, – перший і єдиний власник по ПТС, ДТП офіційно зафіксовано і є попередня калькуляція ремонту.
Якщо ж попередній власник замовчує про минулі ДТП, але ви помітили, що автомобіль блищить, як новенький, це може свідчити про недавнє ремонті. Товщина лакофарбового покриття – перший критерій, за яким можна дізнатися про ступінь тяжкості аварії. Рівень забарвлення елементів в межах 200 мкм говорить про підфарбовування. При значенні понад 300 мкм під шаром фарби, швидше за все, ховається грунтовка, що вказує на значні пошкодження. Зони фарбування можуть також розповісти про характер пошкоджень. Наприклад, якщо на автомобілі забарвлене крило, капот і передній бампер (і проведена заміна фари), то удар при ДТП був досить сильним. У свою чергу, один-два пофарбованих елемента не вказують на потужне зіткнення при аварії. Невеликі вм’ятини без пошкодження фарби не є приводом для занепокоєння.
Які ушкодження вважаються небезпечними
Після потужного зіткнення в автомобілі пошкоджуються силові елементи – лонжерони, дах, пороги і стійки. В результаті порушення геометрії кузова утворюються зазори, кришки капота і багажника можуть заїдати при відкритті і закритті, а на стеклах утворюються тріщини. Після подібних ушкоджень потерпілі елементи витягують спеціальним чином на стапелі і підсилюють за допомогою металевих пластин. Однак це не дозволяє досягти заводської міцності, і в будь-який момент автомобіль може виявитися небезпечним для використання. На високій швидкості або нерівній дорозі ті силові елементи автомобіля, які постраждали при ДТП, будуть особливо вразливі.
Існує окремий тип ушкоджень, який представляє особливу небезпеку для водія. Він називається «конструктивної загибеллю» (або «тотал»). У таких автомобілів відсутні активні та пасивні системи безпеки, порушена геометрія кузова, а сам кузов відновлений з допомогою не заводських деталей. Подібний автомобіль буде вести себе непередбачувано на дорозі.
Експерти рекомендують відмовитися від покупки автомобіля з серйозними ушкодженнями після ДТП, так як «вигідне» придбання має зворотний бік у вигляді дорогих ремонтів в майбутньому і ризику для життя. Розумно оцінюйте ступінь пошкодження автомобіля і звертайтеся за допомогою до фахівців, наприклад, працівникам СТО, в разі необхідності.
Зовнішня оцінка автомобіля на очній зустрічі з продавцем
Якщо ви зважилися і маєте в своєму розпорядженні часом і силами до ретельної перевірки транспортного засобу, переходите до очного огляду.
В першу чергу, зверніть увагу на стан сполучених деталей і наявність слідів зняття на кріпильних елементах (особливо в елементах салону і кузова). Вони можуть вказувати на ступінь пошкодження при ДТП. Товщиномір може допомогти вам виміряти товщину лакофарбового покриття і дізнатися, наскільки сильно була пошкоджена деталь кузова. Свіжі сліди фарби на ущільнювачах дверей також можуть свідчити про те, що автомобіль недавно побував в ремонті.
На проблеми з геометрією кузова вкаже нерівномірний знос шин. Також маркування стекол повинні бути всюди однаковими, фари і ліхтарі також легко перевірити на предмет замін в минулому. Якщо на них вказані різні дати і виробники, то раніше проводилася заміна.
Рекомендується також перевірити, чи не спрацьовували чи подушки безпеки – це можна визначити по палаючого датчику подушки безпеки і по маточини на кермі.
Погано закриваються двері, пошкоджена або відремонтована ніша запасного колеса – також вірна ознака того, що автомобіль відновлювали після ДТП.