Так, зміни відбулися у правилах складання іспитів на отримання посвідчення водія. На цей час ці зміни діють у рамках пілотного проєкту, що охоплює лише чотири регіони, проте до кінця року їх буде поширено на всю країну.
Нововведення включають електронну чергу й аудіо- і відеофіксацію двох етапів іспиту без сліпих зон. Їхні результати вже вражають: якщо минулого року з першої спроби практичний іспит склали 62% українців, а теоретичний – 42%, то з суворішим контролем ці показники впали майже вдвічі, склавши відповідно 36% та 23%.
“Я хотів сам здати на права. 40 годин автошкола пропонувала їздити з інструктором, а ось лекції можна було й онлайн слухати. Я пройшов і теорію, і практику. І ось уже на останньому занятті мені інструктор сказав, що майже ніхто сам практику не здає. ., тільки кажуть, що самі”, – каже мешканець Києва Володимир.
Теоретичний іспит на посвідчення водія був успішно складений з першої спроби. Однак виникли проблеми із практичною частиною. Киянин відмовився давати хабар і не зміг скласти іспит на отримання прав із двох спроб.
“Залишилася третя спроба. Якби не здав, то назад відправляли до автошколи, і це знову проходитиме всі навчання, і це потрібно платити 20 тис. грн. Ну і я дав хабар”, – наголосив він.
Якщо раніше іспит проходив на звичайній машині з екзаменатором та інструктором, які перебували на пасажирських сидіннях, то тепер, завдяки хабарю, стало можливим складати іспит на навчальному автомобілі, де інструктор самостійно керував педалями та перемикав швидкості.
“Мене проінструктували, що треба буде тільки тримати кермо і включати поворотний сигнал, коли прошепчуть. Інструктор поруч тиснув зчеплення сам, газ і гальмо. Плюс іспит був на легшому маршруті – майже на безлюдній вулиці та без світлофорів. Авто вів інструктор. Платив не їм, а саме тому інструктору, з яким я навчався”, – каже чоловік.
Із запровадженням нових правил така схема стала практично неможливою. Тепер камеру буде встановлено не на рівні обличчя, а таким чином, щоб вона могла бачити ноги та руки водія. Крім того, буде усунено сліпі зони у приміщеннях, де проводяться іспити.
Посилення контролю на етапі іспитів є єдиним засобом подолання корупції, стверджує Михайло Серебряков, виконавчий директор організації “Разом проти корупції”. Однак він застерігає від висновків про успіх пілотного проєкту на даному етапі.
Серебряков зазначає, що для повного припинення продажу прав водія, не тільки на перші пів року, а й назавжди, наступним кроком має стати надання доступу до відеозаписів іспитів усім сертифікованим інструкторам автошкіл. Він вважає, що це дозволить здійснити незалежну перевірку відеоматеріалів.
Експерт також вважає за необхідне “звільнити” автошколи від залежності від сервісних центрів. Наразі кожна автошкола має отримати сертифікат від сервісного центру, що відкриває можливість впливу чиновників на інструкторів. Якщо автошкола відмовляється брати участь у корупції, її можуть позбавити акредитації з найменшого приводу.
Важливим нововведенням є запровадження електронної черги. Коли людям доводиться проводити кілька годин у черзі, щоб здобути талон на іспит, це стає додатковим стимулом для корупції. Крім того, експерти стверджують, що необхідно зняти обмеження на кількість спроб складання іспиту. Це дозволить українцям не боятися вичерпати всі спроби та пройти додаткове навчання в автошколі, не змушуючи оплачувати курс наново.