З точки зору експлуатації автомобілі, оснащені автоматичною коробкою, відрізняються від автомобілів з механічною коробкою передач. І це стає особливо очевидним у зимовий час. Саме тому необхідно дотримуватися кількох правил її експлуатації.
Деякі автовласники помилково вважають, що достатньо прогріти двигун на неодружених оборотах протягом декількох хвилин, але вони часто нехтують прогріванням самої коробки передач. У таких випадках водії прогрівають тільки моторне масло, тоді як трансмісійна рідина залишається холодною. Тому, якщо ви хочете продовжити термін служби вашої коробки, краще не недооцінювати важливість прогріву ATF.
Навіщо прогрівати автоматичну коробку передач взимку?
Усередині коробки знаходиться безліч рухомих частин, які змащуються і охолоджуються спеціальною трансмісійною рідиною. Взимку температура трансмісійної олії може значно знизитися, що негативно позначиться на її технічних характеристиках. Холодне масло погано змащує частини, що рухаються, що призводить до їх передчасного зносу.
У холодну пору, будь-яке масло густіє, тим самим дає додаткове навантаження на рушійні елементи АКПП.
Як правильно прогріти АКПП?
Залежно від того, як реалізована система охолодження АКПП, двигун може зігрівати коробку. Але це лише часткове “зігрівання”, сам прогрів моторного масла на неодружених оборотах в холодний період – довгий процес, а тут з непрямим “прогріванням” АКПП можна чекати “вічність”.
Автоматична коробка передач із гідротрансформатором сама по собі – потужне джерело тепла. Залежно від режиму роботи ККД гідродинамічного трансформатора (ГДТ) змінюється широкому діапазоні. Нульове значення – це коли ГДТ працює як гідрогальма, повністю переводячи всю енергію двигуна в тепло, до максимального ККД (воно ніколи не доходить до одиниці), якого ГДТ досягає перед відключенням реактивної ланки, тобто перед переходом в режим роботи гідромуфти.
Доки електроніка не заблокує гідротрансформатор, частину потужності двигуна він буде перетворювати на тепло. А якщо машина стоїть із включеним та загальмованим ГДТ, то всі кілька кіловат потужності мотора на мінімальних оборотах будуть перетворені на тепло.
Прогрівати до робочої температури коробку не потрібно – це можна зробити на ходу. А ось домогтися температури, при якій в’язкість вища за потрібну не в сотні, а хоча б у 10 разів, ми можемо. Ця температура становить близько 30 градусів за Цельсієм.
Проста рекомендація, зачекайте, коли двигун вийде на холостий режим роботи (стрілка температури олії, відхилиться). Тоді ви можете, не поспішаючи розпочинати рух, без різкого старту. Тим самим, вам не доведеться довго чекати прогріву двигуна і АКПП.
Неправильні способи прогріву АКПП:
1. Перемикання різних режимів
Тут є два варіанти. У першому «експерти» радять послідовно включати RND і назад, а за наявності “знижених” режимів (насправді винятки з діапазону вищої передачі) – і їх теж. У другому варіанті рекомендується потримати у кожному режимі 15-20 секунд. Обидва алгоритми шкідливі.
2. Підняти обороти вище
Чи можна, утримуючи гальмо і піднімаючи оберти до 2-3 тисяч, зробити прогрівання ще ефективнішим? Ні. Звичайно, ГДТ у цьому випадку перетворює на тепло свої 20-30 кіловат мінімум, а потужними моторами і всі 100, але кратне підвищення потужності нагріву може бути небезпечним і для ГДТ, де навантаження на лопатки в такому режимі перевищують робітники в кілька разів.
3. Просто довго гріти
На холостих обертах двигун нагрівається дуже повільно. На місці має сенс “грітися” хвилин 5, далі потрібно стартувати та їхати. Відповідно, погано прогрітий мотор навряд чи істотно допоможе АКП (навіть якщо у вас система охолодження з теплообмінником у малому контурі), а ГДТ, що вільно обертається, забезпечить лічені сотні ват. На машинах, де двигун починає гріти масло в коробці тільки після виходу на робочу температуру, чекати доведеться хвилин 15-30.