Бензин і дизельне паливо – це товари, якість яких найбільше постраждала через війну в країні. А після заправки постраждали автомобілі тих, хто необережно заправлявся не в тому місці. Але давайте будемо об’єктивними і з’ясуємо, наскільки саме шкідливе паливо може зашкодити автомобілю.
На жаль, дефіцит паливно-мастильних матеріалів породив проблеми з пальним, про які пам’ятають лише досвідчені автомобілісти. Знову піднімають голову всілякі «бродяги» з недостатнім хімічним складом і фізичною чистотою, підпільні мікронафтопереробні заводи і дрібні перекупники, що постачають водіям бензин і дизель.
Бруд
У воєнний час поставки бензину іноді забезпечуються випадковими людьми та компаніями, які не мають достатньо чистих бензовозів і цистерн. Дрібні частинки іржі, старі відкладення і тому подібні механічні вкраплення можуть засмітити фільтри в паливній магістралі і сітку бензонасоса. Але це дрібниці, тому що двигун просто глушиться. Ремонт або заміна форсунок у дизельних двигунах може коштувати дорожче: частинки бруду можуть пошкодити їхні форсунки та клапани, що рано чи пізно призведе до поломки двигуна. Дизельні двигуни Common Rail з електронним уприскуванням особливо чутливі до якості палива. Але обійти загрозу нескладно — чистота є пріоритетом мережі автозаправних станцій із авторитетом. Наприклад, у мережі Socar паливо п’ять разів фільтрується на шляху від НПЗ до резервуару клієнта – на кожному етапі транзиту та зберігання.
Присадки
Кожен бензин містить пакет присадок, але проблема в тому, що безвідповідальні виробники іноді економлять, купуючи дешеві альтернативи. Оригінальні фероценові детонатори, які іноді використовуються для підвищення октанового числа бензину, містять занадто багато заліза. Під час згоряння палива в циліндрі залізо осідає на свічці, порушуючи іскроутворення. Але падіння потужності двигуна – це половина біди, і що ще гірше, через цей червоний наліт може вийти з ладу котушка запалювання.
Надмірне використання недорогих антидетонаторів також може знизити швидкість згоряння паливно-повітряної суміші в циліндрі. Так, по-перше, погіршується продуктивність двигуна, а по-друге, перегрівається частина впускної системи і поршні. Іноді через це вони плавляться або ламаються. Нарешті, дешеві присадки можуть забруднювати двигун додатковими відкладеннями, що призводить до втрати характеристик двигуна, що може призвести до передчасного капітального ремонту.
Смоли
Надмірний вміст смоли та вуглеводнів у бензині та дизельному паливі може призвести до утворення в’язких вуглецевих відкладень на поршнях і клапанах. Якщо несправність не виявити вчасно, це може призвести до залипання поршневих кілець, або навіть залипання клапана – це і є зустріч клапана і поршня, на підставі чого і проводиться капітальний ремонт. Також в дизелях форсунки можуть закоксуватися від смоли, принаймні їх доводиться чистити.
Октанове число бензину
Паливна система з електронним управлінням усуває негативний вплив низького октану на двигун. Але зловживати функціональністю електронного обладнання не можна, відхилення октанового числа допустимі лише в окремих випадках. Інакше вибух згодом знищить поршні і двигун потребуватиме повного розбирання.
Цетанове число дизпалива
Від цього показника залежить легкість запуску дизеля. При відхиленні цетанового числа від стандарту зростає витрата пального, підвищується димність та токсичність вихлопу, підсилюється жорсткість роботи двигуна і процеси зносу у ньому. В низькосортного дизпалива, до речі, є ще одна проблема – підвищений вміст парафінів, що дається взнаки на морозі. Забиті парафіном фільтр та трубки можна просто відтаяти, але доставити машину на евакуаторі у теплий бокс обійдеться у копієчку.
Як уникнути пошкодження машини через неякісне пальне
- Заправлятись на АЗС шанованої брендової мережі.
- Не заливати пальне у порожній бак. Залишок старого пального 0,5 – 0,25 бака розбавить «свіже» неякісне пальне, і до циліндрів двигуна воно потрапить у менш шкідливій концентрації.
- Плануйте свої заправки і поїздки, особливо далекі, щоб купувати пальне лише на перевірених АЗС. Не соромтеся брати з собою запас якісного палива.
- Каністра і шланг, якщо ви їх використовуєте, мають бути чистими. Не переливайте пальне під дощем, використовуйте лійку з щільною сіткою, яка відфільтровує бруд та воду.
- Після заправки з підозрілого джерела слідкуйте за двигуном і за найменшої підозри на неполадки прямуйте на СТО для перевірки свічок, паливної системи та компресії.
- Для дизельного автомобіля взимку за умовчанням використовуйте антигель – депресорну присадку. Причому її теж треба купувати не аби де.
Нарешті, наші загальні поради. Якщо під час війни у вас немає можливості безперервно заправлятися гарантованим преміальним бензином або дизелем на фірмових АЗС, частіше відвідуйте перевіреного автомеханіка. Він знає, які деталі та параметри перевірити, щоб вчасно виявити факт нещодавно заправленої неякісної продукції. Але ми щиро сподіваємося, що з вами цього ніколи не станеться.