Новий закон «Про ОСЦПВ» змінить принципи виплати відшкодування власникам ненових автомобілів. Головна відмінність — не буде враховуватись коефіцієнт зносу.
Зараз триває робота над новою редакцією закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».
«Чинний закон «Про ОСЦПВ», прийнятий у 2004 році, базувався на європейських практиках, однак у ньому є норми, що викликають обґрунтовані нарікання у людей, які постраждали в ДТП. Один з основних таких моментів — саме виплати з урахуванням зносу запасних частин, що підлягають заміні під час ремонту. Тому в новому законопроекті ми відходимо взагалі від концепції зносу і переходимо до концепції «приведення пошкодженого автомобілю до стану, в якому він був до ДТП», — роз’яснив генеральний директор МТСБУ Володимир Шевченко.
Експерти ринку зазначають, що в європейських країнах 93−96% виплат здійснюються безпосередньо на СТО задля компенсації витрат на відновлювальний ремонт, а не як кошти, що сплачуються постраждалому. Грошові виплати здійснюються лише в окремих випадках. Наприклад, коли відновлення автомобіля після ДТП є економічно недоцільним.
Така концепція компенсації шкоди, що зазнав автомобіль внаслідок ДТП, має наступні переваги:
- повний відхід від необхідності розрахунку зносу, тому що для ремонту автомобіля можна використовувати неоригінальні (ліцензійні) запчастини або запчастини, що були у використанні, у тих випадках, коли саме ці деталі не впливають на безпеку подальшої експлуатації авто;
- виплата відшкодування на СТО і подальший відновлювальний ремонт автомобіля є кроком для запобігання можливого незадоволення і конфліктів щодо розрахунку розміру матеріального збитку. Постраждалому не потрібно буде перейматись питанням, чи вистачить грошей на ремонт, якщо він отримує з СТО вже відремонтований автомобіль.
У певних випадках за згодою між страховиком та постраждалим може бути виплачена компенсація у грошовій формі. Наприклад, коли постраждалий взагалі не хоче ремонтувати пошкоджену автівку, а планує продати її з дисконтом, який враховує пошкодження внаслідок ДТП.
Нагадаємо, зараз виплата страхового відшкодування за автомобілі іноземного виробництва, віком від 7 років, та вітчизняного, віком від 5 років, відбувається з урахуванням так званого «зношування запчастин».
«В Україні середній вік автопарку, за різними оцінками, становить від 19 до 24 років. Зараз, згідно з чинним законодавством, значна частина постраждалих у ДТП отримує виплати з ОСЦПВ з вирахуванням зносу запчастин у 50−70%, що є несправедливим і не відповідає європейським практикам. Вирішення такої проблеми на законодавчому рівні значно підвищить рівень захисту інтересів постраждалих у ДТП та довіру до страхування», — коментує Володимир Шевченко.