На українських водіїв чекає чергове нововведення. З 1 травня 2019 року змінюється порядок проходження перевірки технічного стану транспортного засобу. У поліції впевнені, нові правила нарешті допоможуть уникнути фальсифікації протоколів СТО.
Головне:
- В Україні запрацюють нові правила техогляду: крім протоколу, водіям видадуть мітку з радіочастотною ідентифікацією. Її треба буде приклеїти на лобове скло;
- Таке нововведення — планове, Україна до 2022 року має перейти на європейські норми техогляду;
- Автоюрист і експерти позитивно оцінюють ідею. Де-факто для законослухняних автолюбителів нічого не зміниться.
Які нововведення
Про нові правила повідомила прес-служба Головного сервісного центру при Міністерстві внутрішніх справ. За інформацією центру, паперовий бланк протоколу видаватиметься суб’єктами здійснення ОТК у комплекті з міткою радіочастотної ідентифікації.
Власник транспортного засобу буде зобов’язаний закріпити мітку у правій верхній частині вітрового скла, з його внутрішнього боку.
Зазначається, що контрольним органам буде легше перевіряти, чи допущено певне авто до участі у дорожньому русі: інформацію з мітки радіочастотної ідентифікації скоро стане можливо зчитувати з відстані за допомогою спеціального технічного обладнання.
При цьому, якщо власник транспортного засобу, що підлягає обов’язковому технічному контролю, отримав бланк протоколу ОТК до набуття змінами чинності, він зможе користуватися документом старого зразка до моменту закінчення терміну його дії.
Чи є ризики і що важливо знати
Опитані юристи і автолюбителі позитивно відреагували на ідею. На думку автоюриста Дениса Конюшка, поліція поступово наближатиме українське законодавство до європейських норм до 2022 року.
“Буде простіше гарантувати реальність протоколу. Створюється єдиний реєстр. Цю радіопозначку підробити набагато складніше, ніж просто папір А4. В теорії працівники поліції зможуть за умови наявності технічних пристосувань зчитувати всю інформацію”, — наголосив Конюшко.
Юрист Євген Пронін впевнений, якщо в МВС і справді скопіюють досвід європейських країн в контексті проведення техогляду, то для законослухняних автолюбителів це буде плюсом.
“Якщо нова система буде реально схожа на ту, яка зараз працює у Швейцарії або Німеччині, це чудово. Давно пора прибирати паперову документацію і переходити на електронну”, — вважає Пронін.
При цьому один з основних ризиків ідеї — чи зможе МВС технічно підготуватися до переходу на нові правила. Схожа ситуація з радарами TruCam для фото- та відеофіксації порушень. Офіційно фотофіксація почалася в Україні з 8 жовтня на тих ділянках доріг, де трапляється найбільше ДТП.
Щоправда, станом на 11 лютого у поліції є 50 штук TruCam. У відомстві впевнені, що до кінця 2019 року ним вдасться повністю “покрити” всю країну.
Які ще є пропозиції і що в Європі?
У Європейському Союзі до технічної перевірки авто підходять відповідально. У країнах ЄС діє Директива 40/2009, яка чітко прописує всі правила.
Легкові автомобілі перевіряють через чотири роки після першого використання, а потім — кожні два роки. Право техогляду отримують не тільки держоргани, а й приватні компанії, які отримали сертифікат від держави.
Питання техогляду — одна з головних проблем як водіїв, так і МВС. Щороку з’являються різноманітні ідеї — від тотальної перевірки всього, що виїздить на дороги, до повноцінного скасування техогляду як однієї з найбільш корупційних схем.
Раніше зі своєю ідеєю виступали і в Міністерстві інфраструктури. Там пропонують з 2022 року надати право техогляду тільки сертифікованим СТО. Де-факто — повноцінно перевести Україну на європейські стандарти.
Після проходження огляду кожному автовласнику видадуть свідоцтво, де і буде прописано стан авто. Документ про придатність ТЗ до експлуатації додається до обов’язкових документів водія. Такий огляд власник авто має проходити щороку.
Незалежно від дати останньої перевірки техогляд має проводитися при реєстрації або перереєстрації транспортного засобу, його переобладнанні, зміні власника та у разі виїзду авто за межі України. Також техогляду підлягають вживані транспортні засоби, що ввозяться на територію України (авто на єврономерах).
За недотримання правил проведення перевірки або її ігнорування у проекті передбачені штрафи. Так, якщо водій їздить на автомобілі, який не пройшов техогляд, він має заплатити штраф у розмірі 1700 гривень.
Крім того, якщо порушення при перевірці було з боку експерта — його також покарають. Штрафи будуть від 2550 до 3400 гривень.