Ціни можуть знову піднятися, якщо Росія обмежить поставки автогазу до України, пише mmr.net.ua
Наприкінці січня 2019 року заправити 40-літровий балон автогазом стало на 158 грн дешевше, ніж на початку грудня 2018-го. І це не межа: автогаз повинен коштувати 10,5 грн/л, зазначають експерти. Однак є ризики, через які ціни до весни знову можуть знову злетіти.
Чому автогаз подешевшав і яких цін автовласникам чекати до березня, дізнавався сайт “Сегодня”.
“Мертвий сезон” і велика конкуренція
Ціни впали через “мертвий” сезон і зниження цін на нафтопродукти. Взимку автовласники їздять менше і попит на автогаз впав, тоді як обсяги пального на ринку залишилися колишніми. Це одна з причин, чому дешевшає зріджений газ. Є ще одна: нафтопродукти в світі дешевшають останні три місяці, а ціна на автогаз не може бути більше 50% від ціни на бензин, пояснює експерт енергоринку Леонід Косянчук. Серед інших обставин – і те, що курс гривні більш-менш стабільний.
“Більш того, на українському ринку вже півтора місяці спостерігається надлишок товару на складах і, як наслідок, на тлі падаючого споживання українські котирування – найнижчі в Східній Європі, Азії. Тому і внутрішні ціни на автогаз залишаються дуже низькими”, – прокоментували в GT Group.
Ринок скрапленого газу – найконкурентніший серед нафтопродуктів за рахунок невеликих гравців. І він продовжує розвиватися, оскільки автогаз став альтернативою дорогому бензину.
“Це найбільше зниження в даному сегменті ринку за останні чотири роки. Зниження цін на автогаз спостерігається ще з листопада 2018 року. Головною причиною таких змін є зниження світових котирувань ціни нафти на тлі збільшення обсягів виробництва чорного золота, збільшення комерційних запасів”, – експерт центру Разумкова Максим Белявський.
Час є до лютого-березня
У роздробі потенціал для зниження цін ще присутній – за умови відсутності зростання курсів валют, ціни на нафту і форс-мажорних чинників. За оцінками GT Group, обґрунтована реальна ціна становить 10,50-11,00 грн/л після вирахування знижок за програмами лояльності на легальних заправках залежно від регіону; вона зберігатиметься мінімум до середини лютого.
За підрахунками аналітика UPECO Олександра Сіренка, собівартість скрапленого газу українського виробництва становить 7,5 грн за літр. Плюс за зберігання і логістику 1-1,5 грн, разом 9 гривень. Все інше – заробіток роздрібних мереж.
“Чи може ще подешевшати – так, може. Якщо ми бачимо на стелах 12,6 грн/л, і поруч в невеликій мережі – 11,30 грн, то ми розуміємо, що по 11,3 грн/л краще”, – додає Сіренко.
Також наразі в Україні є надлишок сировини. За два тижні деякі компанії ввезли в країну такий обсяг сировини, який зазвичай ввозиться на місяць, говорить Сіренко: “Надлишок, конкуренція і плюс-мінус стабільна валюта – це фактори, які впливають на ситуацію”.
За прогнозами Білявського, найближчими тижнями автогаз продовжить дешевшати для звичайного покупця до рівня 12 гривень за літр. Однак, в березні ціни можуть повернутися до рівень вересня 2018 року – до 14 грн/л. Все через вибори. На думку експерта, активна фаза передвиборчих перегонів впливатиме на вартість автогазу більше, ніж курс валют.
Подорожчання може початися раніше – приблизно з 20-х чисел лютого автозаправки почнуть піднімати ціни, вважає Косянчук. На півдні України пожвавиться попит на автогаз. Однак все залежатиме від цін на зовнішньому ринку: від вартості нафти і нафтопродуктів на кордоні країни.
Росія може підпсувати ціни
“На сьогодні наповнення ринку відбувається на третину з газу українського виробництва, і 2/3 – імпорт (Росія, Білорусь, Казахстан). Ризик торгових воєн і обмежень присутній регулярно, однак на ринку ЗВГ важливо розуміти наступне: поточні постачальники забезпечують найнижчий рівень цін. І в разі закриття будь-якого з напрямків ринок все одно буде забезпечений товаром, питання лише в ціноутворенні і часу перемикання на альтернативних постачальників, інфраструктура і канали поставок для цього є”, – прокоментували в GT Group.
ППеріодично Росія вводить обмеження, які призводять до затримок постачань палива не тільки з самої РФ, але і з Білорусі до України. Проблеми з Росією можуть виникнути і зараз, впевнений Сіренко. РФ вже вводила санкції на експорт, минулого року обмеження ослабли, оскільки розширився список компаній, які можуть поставляти до України скраплений газ. Але передбачити вчинки РФ складно.
“Нещодавно Лукашенко заявив, що українські танки заправляють російським дизелем. Я не знаю, як в російському уряді сприйматимуть такі заяви, чи не буде якихось санкцій”, – зазначає Сіренко.
Однак альтернативу завжди можна знайти. Якщо поставки з РФ припиняться, то буде тимчасовий дефіцит, який призведе до зростання цін.
“Ми переживали ці колапси вже не раз. Зростання цін підтягне в Україні постачальників з інших країн – у нас є вихід до моря. У нас хороша співпраця з нафтопереробними заводами з Греції, Італії (щодо дизеля), там деякі заводи підлаштувалися під нас. Можна ввозити скраплений газ залізницею з Європи, продукту в світі багато. якщо РФ думає, що вони наш останній оплот – то це помилка. Навіть якщо ціна автогазу зросте на 1-2 грн через додаткову логістику, то це крапля в морі. Ми бачили 35-36 грн/л за 95-й бензин, і нічого страшного – машини заправлялися”, – додає аналітик.
Однак є один мінус – інфраструктура ринку скрапленого газу не встигає розвиватися так швидко, як зростає споживання цього продукту. Зокрема, гостро не вистачає сховищ, морських перевалочних комплексів і парку вагоно-цистерн.
“В Україні є тільки два морських газоперевалочних комплекси в Одесі та Іллічівську, які контролюються групою “Приват”. Однак їх потужностей недостатньо, щоб повністю перекрити дефіцит скрапленого газу в разі припинення імпорту з Росії та Білорусі. Виходом в разі такої ситуації буде перехід споживачів на використання бензину, з поставками якого проблеми малоймовірні”, – прокоментували в Нафтогазовій асоціації України.