Автоматичні коробки передач (АКПП) стають дедалі популярнішими серед водіїв, і багато виробників вже відмовилися від комплектацій з механічною КПП. Головна перевага автоматичних трансмісій – комфорт, особливо в міських умовах. Проте у АКПП є свої особливості, про які варто знати, зокрема щодо буксирування автомобіля.
Багато років водії сперечаються, чи можна буксирувати автомобіль з АКПП або використовувати його для буксирування інших транспортних засобів. Виробники теж мають різні позиції: для деяких трансмісій буксирування дозволене, а для інших – заборонене. Щоб розібратися, потрібно розуміти принцип роботи автоматичної коробки передач.
Конструкція АКПП включає безліч рухомих елементів, яким необхідна мастильна рідина. Це завдання виконує спеціальне масло (ATF), яке розподіляється по системі за допомогою масляного насоса. Воно змащує пари тертя, відводить тепло та забезпечує нормальну роботу трансмісії. Важливо: циркуляція масла безпосередньо залежить від роботи двигуна. Якщо мотор не запущений, масло не циркулює, а на холостих обертах насос працює, але з низькою продуктивністю.
Якщо двигун не працює, буксирування без евакуатора можливе лише в крайньому випадку, повільно і на коротку дистанцію (не більше 1 км). В іншому випадку елементи трансмісії обертаються практично “на суху”, що може призвести до пошкоджень і перегріву. Тому економія на евакуаторі часто обертається дорогим ремонтом коробки передач.
Безпечна альтернатива – буксирування на платформі. Якщо ведучі колеса не контактують з дорогою, елементи трансмісії не обертаються, і ризик пошкодження відсутній. Розташування автомобіля на платформі залежить від типу приводу: при передньому – передні колеса на платформі, при задньому – задні.
Якщо ж двигун працює і масляний насос забезпечує циркуляцію масла, буксирування можливе на обмежену відстань (зазвичай не більше 20 км при швидкості до 40 км/год). Навіть у цьому випадку змащення може бути не ідеальним через низьку продуктивність насоса на холостому ходу. Тому перед буксируванням завжди варто ознайомитися з рекомендаціями виробника в інструкції.
Що стосується використання автомобіля з АКПП як буксира, виробники зазвичай не встановлюють жорстких обмежень. Рекомендується використовувати ручний режим, уникати різких стартів і руху в круту гору. У щадному режимі буксирування іншого транспортного засобу або рух із завантаженим причепом можливе, і АКПП цьому не перешкоджає.