Categories: Новини

Нерозмитнені авто: дешева мрія чи дорога реальність

Share

Проблема автомобілів на європейских номерах виникла в Україні ще кілька років тому. Погані дороги, девальвація, високі податки та захмарні ціни на нові автівки – усе це підштовхувало українців пересідати на «євробляхи».

За даними ДФС, зараз по українським дорогам їздить близько 383,3 тис. автомобілів з іноземною реєстрацією. Неофіційна статистика свідчить про більш ніж мільйон машин з єврорегістрацією.

В Україні бум на «євробляхи» спалахнув ще у 1990-і роки, але тоді цю проблему вдалося вирішити за тиждень: спецпідрозділу “Кобра” було наказано зупиняти такі автомобілі та штрафувати. Водії швидко зрозуміли, що платити по 100 доларів за кожну таку зупинку – зовсім невигідна справа, тому намагалися позбутися іноземних авто.  Завдяки цьому, тільки за тиждень вдалось повернути більше мільйона таких автівок назад до Європи.

Фото: Depo.ua

Як це працює

Зараз українці самостійно або через посередників купують дешеві старі авто у Польщі або Литві. Аби не платити податки в Україні – не знімають машину з іноземної реєстрації. Митний кодекс України забороняє ввезення таких авто для власного користування, але у цьому питанні автомобілісти посилаються на Стамбульську конвенцію, яку Україна ратифікувала ще у 1997 році. У ній зазначено, що для здійснення комерційної діяльності транспортні засоби можуть бути зареєстровані на особу, яка фактично не знаходиться у країні. У таком випадку ввозити і використовувати машини можуть особи, які проживають в Україні. Але якщо авто потрібно для приватного використання, його обов’язково треба реєструвати і розмитнювати за всіма правилами.

Тобто, громадянин України, який працює комерційним агентом іноземної фірми, керуючись Конвенцією, має право ставити авто у митний режим, який передбачає ввезення транспортного засобу в Україну на термін до 1 року.

Саме ці права почали використовувати ділки, які займаються комерційним ввезенням нерозмитнених авто.

«У нас налагоджений механізм. Машина зареєстрована на фірму в Європі, вас нібито наймають на роботу, і ви їздите по Україні, офіційно перебуваючи в тривалому відрядженні. Недолік лише один – раз на рік на такій машині потрібно виїжджати в Європу і заїжджати назад, попередньо продовживши довіреність (і контракт) від фірми-власника», – розповів один з продавців нерозмитнених авто.

Чому українці обирають нерозмитнені авто

Після девальвації гривні і зниження рівня прибутку автомобіль для переважної більшості громадян став майже казковою розкішшю. Нове авто середнього класу коштує як невелика квартира в районному центрі. А на вживані авто в хорошому стані потрібно працювати роками.

Кредити для придбання автомобіля відносно дорогі – зараз за можливість отримати 400 тис. грн на придбання авто вам доведеться виплачувати 20-30% протягом 24 місяців.

Фото: Politeka.net

Крім цього, підтримуючи національного виробника, держава намагалася зробити покупку імпортного авто невигідною. Але вітчизняному «Ланосу»  так і не вдалося завоювати прихильність українців. Нещодавно ЗАЗ довелося відмовитися від цієї моделі, посилаючись на неможливість конкурувати з «євробляхами».

Нині українці, які хочуть «по чесному» придбати вживане авто за кордоном, повинні сплатити акцизний збір (залежить від віку, типу палива, об’єму двигуна), ПДВ (20% митної вартості), ввізне мито (в середньому 10%), збір до Пенсійного фонду (3-5% митної вартості) і транспортний податок (тільки, якщо авто з двигуном понад 3 літри і не старше 5 років).

Проблема також у дорогах: людина вважає, що працювати 10 років, аби купити нову автівку і «вбити» її за два-три роки на українських дорогах – цілком нелогічно. Ця проблема особливо актуальна для водіїв таксі, тому навіть усвідомлюючи, що схема нелегальна, вони віддають перевагу дешевому авто.

Які ризики чекають охочих купити «BMW» за ціною «Ланоса»

По-перше, жоден варіант їзди на «литовських номерах» в Україні не є повністю легальним. Прикриваючись Стамбульською конвенцією водій, усе ж таки, порушує українське законодавство – нерозмитненим авто заборонено перебувати на території України понад 10 днів. Неважливо, хто і як ввіз авто, але після закінчення цього терміну, водій вже порушує положення ст. 95 Митного кодексу України. За це порушення можна отримати штраф у розмірі 8500 грн.

Фото: Укринформ

По-друге, водій не є власником автомобіля. У разі викрадення автівки поліція може відмовитися прийняти у водія заяву про викрадення. Поліціянтам потрібні документальні підтвердження того, що людина має права на це майно або є довіреною особою його власника. Часто саме на цьому етапі з’ясовується, що документи, які були надані під час купівлі, виявляються фальшивими – литовська фірма, на яку купувався автомобіль, вже давно ліквідована.

По-третє, український уряд серйозно зайнявся цією проблемою. У 2017 було декілька гучних справ, у яких фігурували власники авто на європейських номерах: водія оштрафували на 3,6 млн гривень за кермування нерозмитненим Cadillac Escalade;  з власника нерозмитненого Mercedes-Benz E320 стягнули штраф у розмірі 300% від несплаченої суми митних платежів – 1 681 846 гривень; водій Audi A4 отримав 443 000 грн штрафу.

Крім того, деякі українські ЗМІ ведуть інформаційну війну з нерозмитненими автомобілями: якщо таке авто потрапляє у ДТП, то журналісти завбачливо роблять акцент саме на «євробляхи», аби підсвідомо створити негативні асоціації у власної аудиторії.

Як держава буде вирішувати цю проблему

Народний депутат Ніна Южаніна, голова комітету Верховної Ради з питань митної та податкової політики, від якої залежать законодавчі зміни щодо ввезення та розмитнення «євроблях», пропонує власникам нерозмитнених авто оплатити 25-30% від встановленої ставки акцизного податку.

«Ми не можемо амністувати таких водіїв і дозволити розмитнювати автомобіль за безцінь. Тому я думаю, що буде справедливо, якщо до чинної шкали ставок акцизного податку ми застосуємо певний коефіцієнт. Наприклад, вони (власники «євроблях») заплатять 25-30% від встановленої ставки акцизного податку. Але з урахуванням тієї шкали, яка у нас є зараз за ставкою акцизного податку в залежності від віку автомобіля», – заявила Южаніна.

Також Южаніна вважає, що потрібно заборонити українським громадянам в’їжджати в Україну на авто з іноземними номерами. Це повинно бути доступно тільки для нерезидентів.

Фото: Обозреватель

Зараз у Верховній Раді зареєстровано декілька законопроектів, які потенційно зможуть вирішити проблему.

Законопроект №5562 пропонує продовжити пільгові акцизи на ввезення в Україну старих автомобілів і зняти обмеження щодо ввезення – один автомобіль на одну людину. Крім цього, автомобіль повинен відповідати нормам Євро-5 (екологічний стандарт, який забороняє ввозити у країну автомобілі, вироблені раніше 2010 року).

У законопроекті № 5561 депутати пропонують скасувати вимогу Євро-5. Замість Євро-5 пропонується ввести обов’язковий техогляд для старих авто, які ввозяться в Україну.

Подейкують, що Україна може скористатися досвідом Молдови, яка теж зіштовхнулася зі схожою проблемою.

Досвід Молдови 

З січня 2017 року по березень жителям Молдови дозволили розмитнити автомобіль зі знижкою на акциз у 70%. Така знижка діяла тільки для тих авто, які були завезені у країну до 1 листопада 2016.

Таким чином, розмитнення машини з двигуном три тисячі куб. см знизилася з 11000 євро до 3300.

Крім того, право ввезення нерозмитнених автомобілів збереглося, але для цього водію потрібно буде заплатити «віньєтку» – дорожній збір, що стягується з незареєстрованих у країні транспортних засобів. Зараз він коштує 180 євро на півроку.

Машину без віньєтки евакуюють на штрафмайданчик і депортують в країну реєстрації. При цьому витрати на перевезення машини лягають на водія – 15 євроцентів за кожен кілометр. Водія визначають миттєво – при покупці віньєтки потрібно вказувати паспортні дані, ідентифікаційний номер, номери автомобіля і електронну пошту.

Фото: Facenews.ua

В сучасних економічних умовах українців складно звинувачувати у бажанні витратити чесно зароблені заощадження на пристойний комфортний автомобіль.

Тому українці готові ризикувати навіть у тому випадку, якщо це буде покупка з сумнівною легальністю і туманними перспективами.

джерело

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Скарбик Павло

Головний редактор видання UaMotors. Захоплюєтся технологіями та новими автомобілями.

Опублікував
Скарбик Павло

Останні записи

У МВС попередили водіїв про заміну документів, що робити

Понад 55 тисяч автомобілів вже знайшли своїх нових власників завдяки напрочуд простій та інноваційній послузі "Дії". Це…

27.04.2024

З’явилися перші фотографії нового Bugatti

Bugatti готується представити наступника Veyron та Chiron і, схоже, вже тестує прототипи на вулицях. Деталі…

27.04.2024

Volvo зіштовхнула у краш-тесті найменший і найбільший електрокари (відео)

Так компанія вирішила продемонструвати безпеку всього модельного ряду. Тест виконали на випробувальному полігоні марки. Для…

27.04.2024

Toyota відродить хетчбек Starlet (фото)

Toyota припинила випуск хетчбека Starlet ще в кінці 90-х, але в 2020-му році машину воскресили…

27.04.2024

Оновлення даних у ТЦК з 18 травня: чи зможуть забрати в ухилянтів квартиру та авто

Після набрання чинності новим законодавством про мобілізацію, неявка до ТЦК може стати приводом для арешту та подальшого…

27.04.2024

Названий найнадійніший двигун Toyota у 2024 році

Більшість моторів Toyota здатні похвалитися куленепробивною репутацією з точки зору надійності, з якою можуть конкурувати…

27.04.2024