Categories: Новини

Послуги МВС: нові правила – старі проблеми

1-го листопада у Верховній Раді було зареєстровано проект Закону № 9251. Він передбачає низку змін у сфері надання адмінпослуг з видачі посвідчення водія та реєстрації транспортних засобів.

Розробники цього законопроекту не приховують, що він відповідає позиції Міністерства внутрішніх справ, а отже, він має високі шанси бути прийнятим.

Серед прогресивних змін внесеного проекту закону слід виділити передусім визначення переліків документів, що необхідні громадянам для отримання кожної з адмінпослуг МВС, а також чіткі розміри плати за їх надання.

Наразі ці питання регулюються на підзаконному рівні. На практиці це призводить до непрозорих платежів за послуги, а також до необґрунтованих вимог до заявників подавати додаткові документи.

Отже, законопроект здатен захистити громадян від таких проблем у сфері послуг МВС у разі його прийняття.

Але цілу низку проблем законопроект залишає без вирішення. Навіть ігноруючи офіційно визначену державну політику.

Зокрема, законопроект не передбачає передання повноважень з видачі/обміну посвідчення водія та реєстрації/перереєстрації транспортних засобів від МВС до місцевого самоврядування.

Хоча це мало би відбутись ще у другому кварталі цього року, що передбачено планом заходів з реалізації Стратегії реформування державного управління на 2016-2020 рр.

Децентралізація послуг МВС забезпечить максимальне їх наближення до споживачів, а також сприятиме їхній максимальній інтеграції до центрів надання адмінпослуг (ЦНАП).

Таким чином, мешканцям сіл, селищ та невеличких містечок більше не доведеться їздити в райцентр, щоб замовити (обміняти) посвідчення водія або зареєструвати автомобіль. Це можна буде зробити зовсім поруч із власною домівкою.

До того ж кошти за такі послуги надходитимуть саме до місцевих бюджетів. А отже місцева влада зможе витрачати їх на благо власної громади.

Децентралізація ряду інших адмінпослуг (реєстрація бізнесу, нерухомості тощо) довела ефективність такого процесу, адже черги і корупція у цих сферах практично подолані.

Наступний недолік законопроекту – жодних змін щодо “подвійного” складання іспитів.

Так, спочатку майбутні водії складають теоретичний і практичний іспит в автошколі, де пройшли курс навчання, а потім мають йти до територіальних органів МВС, щоб склади їх повторно. Лише після цього можливо отримати посвідчення водія.

Законопроект таку процедуру не змінює.

При цьому ним передбачається чіткий механізм контролю МВС за закладами підготовки водіїв – акредитація, атестація їхніх спеціалістів тощо.

Отже, немає перешкод для закріплення функцій із прийому теоретичних і практичних іспитів виключно за автошколами.

В разі неякісної підготовки водіїв такими закладами – МВС уповноважене застосовувати до них санкції. Такий підхід використовується у багатьох розвинених країнах і доводить свою ефективність.

Спірним нововведенням законопроекту є обов’язкова наявність у водійському посвідченні безконтактного електронного носія (БЕН).

Виникає запитання: яку користь цей чіп принесе водіям? Адже для отримання послуг онлайн використовуються інші документи та засоби електронної ідентифікації (Bank-ID, Mobile-ID). А від підробок цей документ можна захистити й іншими засобами.

Водночас вартість водійського посвідчення суттєво зросте. До того ж введення БЕН у водійському посвідченні не є прямим зобов’язанням України перед ЄС.

Наостанок слід виділити давно назрілу проблему, яку законопроект відмовляється вирішувати. Зокрема, це зайва бюрократія при реєстрації автомобілів.

Так, законопроект передбачає проведення звірки, огляду, дослідження номера транспортного засобу та ідентифікаційних номерів кузова, рами (шасі) під час його реєстрації.

Такі процедури абсолютно недоцільні під час цих реєстраційних дій. Вони спричиняють зайві бюрократичні перепони й ускладнюють процес інтеграції зазначених послуг до ЦНАП.

Адже МВС вимагає для цього від ЦНАП обов’язкового облаштування оглядових майданчиків на своїй території. Та далеко не кожен такий центр здатний виконати ці умови.

Саме тому зазначені звірку та огляд доцільно проводити виключно під час технічного огляду транспортних засобів, який необхідно зробити обов’язковим для усіх автомобілів. Більшість країн-членів ЄС використовують саме цей підхід.

Отже, поданий законопроект необхідно суттєво доопрацювати, доповнивши прогресивними змінами для сфери послуг МВС. Це чудова нагода зробити так, щоб адмінпослуги надавалися громадянам швидше та якісніше.

Скарбик Павло

Головний редактор видання UaMotors. Захоплюєтся технологіями та новими автомобілями.

Опублікував
Скарбик Павло
Tags: МВС

Останні записи

Новий Volkswagen Tiguan отримав 5 зірок безпеки у Latin NCAP

Volkswagen готує до виходу на бразильський ринок новий Tiguan, який пройшов краш-тести Latin NCAP і…

11.12.2025

Перевезення дітей в авто: що потрібно знати водіям про ПДР та штрафи

Правильне перевезення дітей - це не просто питання безпеки, а й дотримання закону. Водії повинні…

11.12.2025

Європа на шляху до електромобілів: ринок сам перейде до EV до 2035 року

Німеччина разом із союзниками в ЄС намагається відстрочити повну відмову від двигунів внутрішнього згоряння до…

11.12.2025

Peugeot готує електричний 208, щоб скласти конкуренцію китайським брендам

Ще недавно ідея, що китайські автовиробники можуть відкрито кинути виклик європейським брендам, виглядала малоймовірною, але…

11.12.2025

Volkswagen Touareg 2025 отримує дві спеціальні версії Final Edition перед завершенням виробництва

Виробництво Volkswagen Touareg 2025 завершиться на початку 2027 року, і перед цим бренд підготував дві…

11.12.2025

Топ-5 звичок, які непомітно руйнують ваш автомобіль

Автомобіль - це не просто засіб пересування, а й вагома інвестиція, яка потребує постійної уваги.…

11.12.2025