Categories: Авто

ЗАЗ-967 – секретний “Запорожець” для радянської армії

Share

З 1962 року подальшою розробкою плаваючого транспортера і виправленням помилок НАМІ займався конструкторсько-експериментальний відділ Запорізького автозаводу. Саме там з’явилися перші «справжні» прототипи добре відомих в майбутньому ТПК з новими агрегатами і підвищеними експлуатаційними якостями. Машини трьох серій з різними елементами зовнішності під загальним маркуванням ЗАЗ-967 мали ідентичну загальну конструкцію, нові більш потужні 4-циліндрові двигуни повітряного охолодження, механізм блокування диференціала, можливість відключення задніх коліс і основні вузли шасі, уніфіковані з серійною легковою машиною ЗАЗ-965 «Запорожець».

Транспортери першої серії 1962 – 1963 років мали характерну плоску передню панель з горизонтальною лебідкою і трикутними виїмками для малогабаритних фар, два глушника по обидва боки капота з відводами вихлопу вниз, верхній повітрозабірний кожух і запасне колесо на відкидному задньому борту. Для забезпечення скритності і керування машиною, з положення лежачи рульову колонку зробили такою, що опускається, в задній частині кузова були два додаткових сидіння для пасажирів, що складалися в ємності під підлогою, а зовні по бортах кріпився шанцевий інструмент. Зразки 1964 – 1965 років із звуженим передком, глушником в кожусі на передній панелі поруч з лебідкою і відкидається на капот односекційним лобовим склом ще більше нагадували майбутні ТПК. Останні прототипи 1966 – 1967 років з розширеним капотом послужили безпосередньою основою серійних ТПК ЛуАЗ-967. Дослідні зразки проходили заводські випробування в Запоріжжі, в 21 НДІ та й у далеких пробігах, що досягали гір Паміру.

Перші дві серії 1962 – 1965 років з корисним навантаженням 250 кг заклали всі конструктивні основи майбутніх ТПК. Їх обладнали верхньоклапанними чотирьохтактними двигунами МеМЗ-966 V4 (887 см 3 , 22,5 к.с.) Мелітопольського моторного заводу від серійної легкової моделі ЗАЗ-965А, сухим однодисковим зчепленням і 4-ступінчастою коробкою передач, синхронізованою на трьох вищих щаблях. Привід задніх коліс відключався і служив тільки для руху по бездоріжжю. На машинах встановлювали циліндричні колісні редуктори, незалежну торсіонну підвіску з двома гідроамортизаторами подвійної дії на кожну пару коліс, герметичний гідропривід барабанних гальм і шини розміром 5,60 – 13. Електрообладнання було 12-вольтним, місткість паливного бака – 33 л. Несуча 2-метрова суцільнометалева вантажна платформа-понтон на сталевій зварній рамі забезпечувалася бортами висотою 185 мм і двома відкидними і знімними трапами-містками. У піднятому положенні вони служили бічними бортами-огорожами носилок і спинками для особового складу. Компактна лебідка мала черв’ячний механізм з приводом від передньої частини колінчастого вала двигуна за допомогою двох клиновидних ременів. Вона служила для підтягування до машини легких вантажів. На ТПК ЗАЗ-967 вперше були реалізовані три способи їх перевезення: на двох поздовжніх носилках, закріплених поверх бортів і задніх колісних ніш, на спеціальних підстилках на підлозі кузова або на штатних сидіннях і на підлозі за водієм.

Як і найперші прототипи, варіанти ЗАЗ-967 мали колісну базу 1800 мм, але їх споряджена маса зросла до 840 кг, а повна склала 1135 кг. Передню колію скоротили до 1297 мм, задню збільшили до 1323 мм. Дорожній просвіт по дну склав 238 мм. Габаритна довжина зросла до 3507 – 3525 мм, висота по верхній кромці керма – 1323 мм, по бортах – 753 мм. За результатами випробувань максимальна швидкість на шосе з використанням тільки переднього приводу досягала 71,2 км/год, на плаву – 2,5 – 3,0 км/год. Подоланий кут підйому – 30◦, середня витрата палива – 12,3 л на 100 км, запас ходу – 250 км. Доопрацювання та державні випробування ТПК двох перших серій тривали до листопада 1965 року. За їх результатами протягом двох наступних років були зібрані і знову випробувані прототипи третьої серії ЗАЗ-967 з новим 27-сильним двигуном, що послужили основою першого серійного автомобіля ЛуАЗ-967.

джерело

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Скарбик Павло

Головний редактор видання UaMotors. Захоплюєтся технологіями та новими автомобілями.

Опублікував
Скарбик Павло

Останні записи

Які автомобілі не підходять для зимових умов

До проблемних авто для зимового періоду можна віднести не тільки бюджетні марки, але й деякі…

21.11.2024

Названо порушення через які можна втратити водійські права

За порушення правил дорожнього руху в Україні можуть бути дуже серйозні наслідки, і одним з…

21.11.2024

5 ефективних способів захистити авто від зимових умов без гаража

Зима — це той період, коли машина може стати твоїм головним клопотом, особливо якщо вона…

21.11.2024

Автомобілістам пояснили, чи варто купувати вживаний електромобіль

Згідно з аналізом ринку старих автомобілів від Gaspedaal.nl, електромобілі втрачають свою вартість на 15% швидше,…

21.11.2024

Експерти дали поради, що робити, якщо ваш електромобіль розрядився

Коли батарея електромобіля сідає в нуль, це може бути справжнім кошмаром, якщо поруч немає зарядної…

21.11.2024

Офіційно оголошено ціни на електричний Volkswagen e-Transporter

Volkswagen офіційно оголосив ціни на новий електричний фургон e-Transporter , який готовий скласти конкуренцію Ford…

21.11.2024