Законопроект про легалізацію в Україні фото- і відео фіксацію порушень Правил дорожнього руху, вже прийнятий Верховною Радою і знаходиться на підписі у Президента. Залишається дочекатися його опублікування і набрання чинності, пише auto.24tv.ua.
Ще 21 грудня 2017 року Верховна Рада прийняла в цілому Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів” № 5364. Документ регламентує автоматичну фотозйомку порушень Правил дорожнього руху. У законопроекті прямо сказано, що винуватцем порушення, зафіксованого в режимі фото- і відео фіксації, автоматично визнається не водій транспортного засобу, а його власник.
Наскільки дана норма відповідає загальним принципам права, презумпції невинності і Конституції України, юристам ще належить з’ясувати. Нагадаємо, що прецедент скасування закону з аналогічною смисловим навантаженням Конституційним судом України вже був в 2010 році. Тоді фото-відео фіксація порушень ПДР та стягнення штрафів на основі цих даних були визнані неконституційними.
Щоб зрозуміти, наскільки вигідно державі встановлювати камери фото-відеофіксації, звернемося до досвіду наших найближчих сусідів.
Нещодавно Міністерство внутрішніх справ РФ опублікувало статистику по роботі комплексів фото-відеофіксації порушень Правил дорожнього руху в 2017 році. В кінці минулого року там працювало понад 9000 стаціонарних, 3800 пересувних і 656 мобільних комплексів фото- відеофіксації порушень ПДР. За 2017 рік було виписано 83,2 мільйона постанов, це 79% всіх оформлених постанов про порушення ПДР за рік. Виходить, що кожен комплекс фіксував в середньому 6183 порушення.
У Білорусі за 2016 рік виписали понад один мільйон «листів щастя». Тоді в країні діяло понад 250 стаціонарних камер, здатних вимірювати швидкість автомобіля і кілька десятків камер, які фіксують проїзд на заборонний сигнал світлофора. В середньому кожна камера фіксувала близько 3500 порушень в рік. Слід зауважити, що мінімальний штраф за перевищення швидкості в Білорусії еквівалентний 12 доларам, а максимальний – понад 120 доларів.
На польських дорогах встановлено понад 400 стаціонарних датчиків, що вимірюють швидкість. Та й досвід їх застосування більш тривалий. Якщо в 2012-му кожна камера фіксувала близько 60 перевищень швидкості, то в 2013-му цей показник знизився до 30, а в 2015-му не перевищував 20 порушень в день (тобто 7300 на рік). Зараз кількість порушень значно менше. Мінімальний штраф за перевищення швидкості в Польщі еквівалентний 13 доларам, максимальний – понад 100 доларів.
Якщо перенести цю статистику на українські реалії, то вийде, що при мінімальному штраф в 255 грн. кожна камера легко зможе приносити більше 1 000 000 грн. на рік. А якщо врахувати, що штраф за багато порушень ПДР в Україні зараз становить 340 або 510 грн., А дисципліна водіїв набагато нижче, ніж в країнах, де фото- відео фіксація діє вже кілька років, то заробіток кожної камери легко перевалить за кілька мільйонів гривень .
Пілотний проект по фото- відео фіксації порушень ПДР в Україні був запущений влітку 2016 року. Тоді Міністр внутрішніх справ України Арсен Аваков заявив, що за шість годин тестового режиму всього на трьох камерах фото- відео фіксації було зафіксовано порушень на суму штрафів близько 3 млн. Грн. У тій же заяві йдеться про встановлення п’яти тисяч камер фото- відео фіксації. У зв’язку з прийняттям нового Закону проект по запуску камер фото- відео фіксації стає цілком реальним. А найголовніше – економічно обґрунтованим.