Авто

В мережі показали унікальний гібридний автобус ЛАЗ (фото)

Понад півстоліття тому в Львіському КБ автобусобудування працювали над гібридною моделлю.

Те, що ДВЗ (двигун внутрішнього згорання) з механічною трансмісією – не найкращий тип приводу для міського автобуса, стало зрозумілим вже в середині ХХ століття, коли трафік у великих містах став насправді напруженим. Часті прискорення на світлофорах, уповільнення перед зупинками, вузькі перехрестя та широкі проспекти… Комбінація цих факторів мало відповідала характеристикам бензинових та дизельних двигунів з їх вузьким діапазоном ефективних обертів – не більше 1500 – 2000 об/хв., передає Авто 24.

Водієві доводиться перемикати передачі до десятка разів на хвилину, тобто двигун весь час змінює оберти, зчеплення змикається та розмикається, шестерні коробки передач отримують подвійні навантаження. А це аж ніяк не сприяє ані довговічності машин, ані економічності, ані екології, ані працездатності водія – а значить, і безпеці руху.

Гідромеханічна трансмісія тоді ще була ненадійною і дорогою, а варіаторів з потрібним крутним моментом не створено і до наших днів. Тому залишався єдиний шлях “вирівняти” оберти ДВЗ – електрична трансмісія. Це коли ДВЗ не передає власний крутний момент колесам, а крутить потужний генератор – щоб той уже живив струмом електродвигун, з’єднаний з ведучими колесами.

Дана схема була застосована на серійному автобусі ЗІС-154 (1947 – 1950 рр.). Цю машину пасажири любили за дуже плавний, комфортний хід, а водіям вона подобалась за зручність в управлінні, адже не потрібно було перемикати передачі. До цієї ж схеми повернулися наприкінці 1960-х, коли во Львові зробили ЛАЗ-360ЭМ.

Конструктори міського автобуса-концепта використали сучасні на той час агрегати та крім іншого завдяки електротрансмісії зробили автобусу низьку підлогу. Цифра 360 у назві – це висота підлоги салону над рівнем дороги у міліметрах. До речі, ці машини іноді чомусь називають гібридними, хоча, повторимось, це були всього лише дизельні автобуси з електричною трансмісією.

Але в середині 1990-х у Львові народився справжній гібрид. Він базувався на кузові міської моделі ЛАЗ-5252, мав приставку до імені «Електро» і мав відповідно електричну трансмісію. Дизель ЯМЗ розкручував генератор, який в свою чергу давав струм тяговому електродвигуну.

На жаль, ЛАЗ з гібридним приводом так і залишився дослідним зразком. Однак, з нього могла розпочатись ціла лінійка електричних автобусів.

Відомо, що гібридний автобус ЛАЗ міг проїхати суто електричним ходом 10 км – цілком достатньо, аби подолати, скажімо, певну паркову зону, територію масового відпочинку або історичний центр міста.

Скарбик Павло

Головний редактор видання UaMotors. Захоплюєтся технологіями та новими автомобілями.

Опублікував
Скарбик Павло
Tags: ЛАЗ

Останні записи

Названо головний недолік наддешевих автомобільних шин

Надто дешеві автомобільні шини можуть почати руйнуватися та кришитися вже після 10 тисяч кілометрів пробігу.…

16.10.2025

Експерти пояснили, як домішки в паливі можуть зруйнувати мотор

Багато водіїв навіть не підозрюють, наскільки небезпечним може бути неякісне паливо для двигуна їхнього автомобіля.…

16.10.2025

Експерт назвав відомі вади автомобілів Skoda

Навіть найбільш авторитетні автовиробники іноді допускають помилки, за які потім розплачуються власники автомобілів. Загалом продукція…

16.10.2025

Ford Mondeo отримає оновлення з елементами дизайну від Mustang (ФОТО)

У минулому Ford Mondeo був справжнім бестселером, зокрема й в Україні. Проте з часом попит…

16.10.2025

Nissan готує новий компактний, але місткий мінівен

Компанія Nissan завершує розробку нового субкомпактного мінівена, який поєднує компактні розміри з простором для сімейних…

16.10.2025

Mercedes тестує GLA нового покоління з рисами EQ і платформою для EV

Поблизу легендарного автодрому Нюрбургринг фотошпигуни помітили прототип найкомпактнішого кросовера Mercedes-Benz, який незабаром замінить поточний GLA.…

16.10.2025