Авто

В мережі показали унікальний гібридний автобус ЛАЗ (фото)

Понад півстоліття тому в Львіському КБ автобусобудування працювали над гібридною моделлю.

Те, що ДВЗ (двигун внутрішнього згорання) з механічною трансмісією – не найкращий тип приводу для міського автобуса, стало зрозумілим вже в середині ХХ століття, коли трафік у великих містах став насправді напруженим. Часті прискорення на світлофорах, уповільнення перед зупинками, вузькі перехрестя та широкі проспекти… Комбінація цих факторів мало відповідала характеристикам бензинових та дизельних двигунів з їх вузьким діапазоном ефективних обертів – не більше 1500 – 2000 об/хв., передає Авто 24.

Водієві доводиться перемикати передачі до десятка разів на хвилину, тобто двигун весь час змінює оберти, зчеплення змикається та розмикається, шестерні коробки передач отримують подвійні навантаження. А це аж ніяк не сприяє ані довговічності машин, ані економічності, ані екології, ані працездатності водія – а значить, і безпеці руху.

Гідромеханічна трансмісія тоді ще була ненадійною і дорогою, а варіаторів з потрібним крутним моментом не створено і до наших днів. Тому залишався єдиний шлях “вирівняти” оберти ДВЗ – електрична трансмісія. Це коли ДВЗ не передає власний крутний момент колесам, а крутить потужний генератор – щоб той уже живив струмом електродвигун, з’єднаний з ведучими колесами.

Дана схема була застосована на серійному автобусі ЗІС-154 (1947 – 1950 рр.). Цю машину пасажири любили за дуже плавний, комфортний хід, а водіям вона подобалась за зручність в управлінні, адже не потрібно було перемикати передачі. До цієї ж схеми повернулися наприкінці 1960-х, коли во Львові зробили ЛАЗ-360ЭМ.

Конструктори міського автобуса-концепта використали сучасні на той час агрегати та крім іншого завдяки електротрансмісії зробили автобусу низьку підлогу. Цифра 360 у назві – це висота підлоги салону над рівнем дороги у міліметрах. До речі, ці машини іноді чомусь називають гібридними, хоча, повторимось, це були всього лише дизельні автобуси з електричною трансмісією.

Але в середині 1990-х у Львові народився справжній гібрид. Він базувався на кузові міської моделі ЛАЗ-5252, мав приставку до імені «Електро» і мав відповідно електричну трансмісію. Дизель ЯМЗ розкручував генератор, який в свою чергу давав струм тяговому електродвигуну.

На жаль, ЛАЗ з гібридним приводом так і залишився дослідним зразком. Однак, з нього могла розпочатись ціла лінійка електричних автобусів.

Відомо, що гібридний автобус ЛАЗ міг проїхати суто електричним ходом 10 км – цілком достатньо, аби подолати, скажімо, певну паркову зону, територію масового відпочинку або історичний центр міста.

Скарбик Павло

Головний редактор видання UaMotors. Захоплюєтся технологіями та новими автомобілями.

Опублікував
Скарбик Павло
Tags: ЛАЗ

Останні записи

Плани ЄС щодо заборони ДВЗ у 2035 році опинилися під питанням

Перехід Європи на електромобілі йде набагато повільніше, ніж прогнозували п'ять років тому. Головна причина -…

27.11.2025

Поліцейські масово виписують штрафи без попередження: що потрібно знати водіям

Все більше водіїв стикаються з новою проблемою: поліцейські зупиняють авто, перевіряють документи, нічого не кажуть…

27.11.2025

BMW iX3 став “Автомобілем року” за версією Top Gear

Авторитетний британський портал Top Gear оголосив переможця щорічної премії "Автомобіль року", і цього разу найкращим…

27.11.2025

В Україні пропонують посилений медичний контроль для водіїв після 65 років

В Україні можуть змінити правила для водіїв старшого віку. Верховна Рада зареєструвала законопроєкт №8082, який…

27.11.2025

Оновлений Mercedes CLE Coupe 2027 вперше показали на шпигунських фото

Німецький автогігант Mercedes тестує оновлене купе CLE 2027 року. Машина вже засвітилася поблизу дослідницького центру…

27.11.2025

Що робити, якщо поліція хоче перевірити машину без підстав

Поверхнева перевірка автомобіля поліцією законна лише за певних умов і не залежить від бажання інспектора.…

27.11.2025