Categories: Авто

Яким був перший український автомобіль

Share

Мало хто уявляє собі, як давно це було – але перший український автомобіль був створений 88 років тому. А ось в тому, що він був вантажівкою, не було нічого дивного.

Питання автомобілізації офіційно було на порядку денному в країні, де все ще переважав гужовий транспорт. Урядовий орган Укртремасс – Український державний трест масового виробництва металопродукції – наприкінці 1929 року поставив перед автоскладальним заводом завдання: налагодити виробництво вантажівки важкого класу.

Був обраний сегмент вантажопідйомністю 4 тонни – таких машин в країні не виробляли і не планували проводити, масові горьковські ГАЗ-АА (Ford-AA) піднімали 1,5 тонни, московські АМО і ЗІСи (Autocar) – до 3 т, ярославські Я-3 і Я-4 – 3,0 – 3,5 т.

Це здається неймовірним, але харківська промисловість в 1930 р. могла побудувати автомобіль на 100 % з деталей власного виробництва

Сконструювати автомобіль самостійно на той час заводські конструктори не могли. Але як було прийнято в ті роки, заводчани взяли готовий проект 4-тонної вантажівки Lancia Pentajota. Італійська техніка в той період відрізнялася простотою і доступністю. Виробництво аналога Pentajota також не вимагало якихось високих технологій.

На 100% наше

Однак на відміну від інших радянських автозаводів того періоду (ЯАЗ, ГАЗ, АМО), що використовували готові вузли і агрегати іноземного виробництва, харків’яни все зробили самі. Всі до єдиної деталі були зроблені або на Харківському автоскладальному заводі, або на найближчих підприємствах-суміжниках. Навіть така непроста технологічна операція як лиття, була освоєна в повній мірі – у Харкові самі робили такі складні виливки, як чавунний блок циліндрів двигуна і алюмінієві корпуси навісного обладнання. Вали і шестерні проходили необхідну термічну обробку для підвищення міцності і твердості поверхні – це теж неабиякі навіть за теперішніх часів технології.

Прототип харківської вантажівки “Україна” Lancia Pentajota 1924 р. був простим і невибагливим. Зовні “італієць” був старомоднішим за “українця”

Зовні харківська машина також була оригінальною – теж на відміну від інших радянських автозаводів, які копіювали не тільки конструкцію, але і дизайн. Стилістика цілком відповідала віянням кінця 1920-х – початку 1930-х років, а радіатор гордо прикрашало слово, що стало найменуванням автомобіля – “Україна”, причому саме українською мовою.

Перший екземпляр випустили на самому початку 1931 року, другий – тільки в листопаді. Справа в тому, що у виробничій програмі заводу були і інші вироби, наприклад, розпочинався випуск мотоциклів, а масштаби виробництва були досить скромними і вимагали серйозних інвестицій.

Конструкція “України”

Якою була перша українська вантажівка “Україна”? За технічними характеристиками вона цілком відповідала своєму європейському прототипу. Харків’яни зробили для свого дітища рядний 6-циліндровий двигун, який працював на бензині і видавав 70 к. с. при 2200 об./хв. Машина розвивала значну на ті часи швидкість 50-55 км/год.

Цікаво, що перша українська вантажівка не була громіздка, її габарити були такими: довжина 7000 мм (без кузова), ширина 1900 мм, висота 1800 при колісній базі 4700 мм і колії 1700 мм. Це в цілому відповідає розмірам широко відомого сьогодні п’ятитонного ЗІЛ-130.

Експерти з важкої техніки відзначають революційну для того часу особливість: харківський ваговоз міг перевезти вантажу більше (4000 кг), ніж важив сам (3750 кг).

На жаль, перший український автомобіль “Україна” так і залишився унікальним – його серійне виробництво не було налагоджено. Підприємницька вольниця періоду НЕПу була згорнута, СРСР “ставав на рейки індустріалізації”.

Економіці була потрібна масова техніка, для виробництва якої будувалися гігантські підприємства. Конкурувати з ними скромний харківський завод ніяк не міг, грошей на освоєння виробництва уряд не виділив. Два побудованих примірника за наявною інформацією вірою і правдою служили народному господарству в Харкові протягом багатьох років.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Скарбик Павло

Головний редактор видання UaMotors. Захоплюєтся технологіями та новими автомобілями.

Опублікував
Скарбик Павло

Останні записи

Дослідження: електромобілі виявилися надійнішими за машини з ДВЗ

ADAC опублікував свою статистику поломок за 2024 рік, яка показує, що електромобілі продовжують залишатися надійнішими…

06.05.2024

Китайський автопром зайняв понад 30% світового авторинку

У березні 2024 року на китайські автомобілі припало 33% від загального обсягу світового продажу автомобілів,…

06.05.2024

Новий електричний Mercedes-Benz G-Class випробували на льоду

Mercedes-Benz обіцяє, що майбутній EQG, також відомий як електричний варіант G-Class, стане справжнім позашляховиком. Є…

05.05.2024

Електромобілі проти машин з ДВЗ: названі найнадійніші машини

Експерти опублікували статистику поломок ADAC за 2024 рік, що підтверджує, що електромобілі залишаються надійнішими за автомобілі…

05.05.2024

Моделі Polestar отримають супершвидку зарядку за 10 хвилин

Шведські електромобілі Polestar отримають супершвидку 10-хвилинну зарядку. Шведський виробник електромобілів Polestar спільно з компанією StoreDot,…

05.05.2024

Названо автомобілі які вимагають найнижчих витрат на обслуговування та ремонт у довгостроковість

З моменту появи компанії Tesla у 2003 році керівництво цієї марки в особі Ілона Маска…

05.05.2024