Статті

Чому заборонено ставити машину на «паркінг» без ручного гальма

Автоматична коробка передач останніми роками набула величезної популярності не тільки на вітчизняному просторі, а й у всьому світі. Якщо так піде і далі, то вже в найближчому майбутньому «механіка» може майже повністю піти з сегменту власних автомобілів. Проте все ще є громадяни, які не перейшли на «автомат» або зробили це зовсім недавно. Усім їм важливо пам’ятати, що АКПП має багато критичних відмінностей від МКПП у питаннях експлуатації.

1. Особливості влаштування сучасних автоматичних коробок

Сучасні автоматичні коробки – це досить складні електромеханічні пристрої. Раніше в АКПП був механічний привід з лаштунками перемикання режимів. У сучасних АКПП він замінений на електронний блок, але тільки для режимів R, N, D. Сучасна електроніка автомата допомагає уникати пошкоджень коробки передач у разі помилки при перемиканні селектора. Наприклад, якщо замість “N” автомобіліст якимось чином потрапив до “D”.

Інша річ – режим «P». На відміну від перерахованих вище, він використовує класичну пряму механічну зв’язок за допомогою металевого тросика. Тут привід переміщає спеціальний кронштейн із коромислом, на кінці якого розташований фіксатор. Фіксатор стоїть на валу, де є коліщатко з прорізами, що нагадує шестерню. Коли фіксатор потрапляє до пазу цієї шестерні відбувається жорстке зачеплення. Електроніка у всьому цьому не бере участі, а значить немає механізму захисту від помилок.

2. У чому небезпека режиму «паркінг» для коробки

Власне, всі проблеми та небезпеки режиму «паркінг» прямо походять з того, що в основі його роботи досі лежить стара-добра механіка. Якщо спробувати включити «P» на великій швидкості, то коромисла фіксатора почнуть скакати по зубах, що рухаються. Надалі відбувається або поломка шестерні, або сточування металевої стружки. І те, й інше однаково небезпечно для коробки. Щось подібне з фіксатором та шестернею відбувається, коли автомобіліст регулярно залишає «ластівку» в режимі «P» на схилі. Різниця лише тому, що силове вплив у своїй має розтягнутий у часі характер. Щомісячні паркування з порушенням правил викликають втому металу і призводять до поломки всієї коробки.

3. Як правильно ставити машину в режим “паркінг”?

Дуже важливо правильно ставити машину в режим “паркінг”. Добре, що в цьому немає нічого складного. Для того щоб механічний зв’язок «P» не зношувався, достатньо зняти з нього навантаження. Для цього ручне гальмо в машинах з АКПП потрібно затягувати вже після зупинки, але до відпускання педалі гальма. Тільки після того, як ручник буде затягнутий, можна відпускати педаль і переводити селектор в режим «P». Такий підхід дозволить розподілити навантаження між дисками та гальмівними механізмами.

Скарбик Павло

Головний редактор видання UaMotors. Захоплюєтся технологіями та новими автомобілями.

Опублікував
Скарбик Павло

Останні записи

Електричний спорткар Porsche 718 Cayman сфотографували на тестах

Porsche готує до виходу нове покоління свого культового спорткара 718 Cayman 2026, і, хоча до…

30.10.2025

Реальний запас ходу електрокарів: як різні методики спотворюють показники

Коли виробник обіцяє запас ходу 600 або 700 км, насправді електромобіль проїжджає менше. Причина —…

30.10.2025

Топ-10 найпопулярніших нових авто в Європі за вересень місяць

За підсумками вересня 2025 року Tesla Model Y знову очолила рейтинг найпопулярніших нових автомобілів у…

30.10.2025

Коли подушки безпеки не рятують і як уникнути небезпеки

Багатьох водіїв хвилює питання, чому подушки безпеки іноді не спрацьовують під час аварії. Суть у…

30.10.2025

LED і ксенон у вашому авто: що варто знати, щоб не потрапити на штраф

Питання переобладнання фар регулюється пунктом 31.4.7 Правил дорожнього руху, який забороняє встановлення світлових приладів, не…

30.10.2025

Toyota готує електричний пікап на платформі Land Cruiser Se

Toyota, як і її конкуренти, активно рухається в бік електрифікації та поступово розширює лінійку моделей…

30.10.2025