Жителі Європи розповіли, скільки коштує володіння електромобілем

0
51

Останнім часом все частіше до нас доходить інформація, що європейці розчаровуються в електрокарах. “Зелені” технології вони стали освоювати одними з перших. У нас ця тенденція тільки-но входить у стадію «буму», і всім цікаво, що буде далі і чим це закінчиться.

Досвід українців у цьому плані ще вкрай малий, проте він є! Наскільки він відрізняється від європейського, скільки коштує володіння електромобілями в різних країнах і причому тут держава – про це ми запитали у різних людей, які зважилися на покупку електромобіля. Ми поговорили з кількома автовласниками в Україні та за кордоном. Матеріал вийшов цікавим, але дуже об’ємним, тому вийде у двох частинах. У першій ми звернемося до європейського досвіду, щоб зрозуміти, що рухає людьми по той бік кордону і чи правдиві чутки про те, що європейці «наїлися» прогресивних технологій?

Вибір на емоціях та гаманцем

Перше, що привернула увагу у розмові зі співрозмовниками, це відмінності у мотивації. І у нас, і в Європі передбачені пільги та преференції для покупців електрокарів, але європейці більшою мірою керуються конкретною вигодою для себе, тоді як українці роблять вибір більше на емоціях та з бажання спробувати щось нове.

За чутками, одними з перших в електротранспорті для приватних потреб розчарувалися норвежці, але не в самих електрокарах, а в частині суттєвого подорожчання енергії на їхню зарядку. Своїх джерел у Норвегії, щоб прояснити цей момент, у нас не знайшлося, проте знайшлися знайомі в Німеччині та Нідерландах.

«Поки задоволений, але багато залежить від державної політики»

Марсель живе в невеликому нідерландському селі під назвою Бохольц, що межує з Німеччиною. З привілеїв для власників електрокарів у цій країні – відсутність транспортного податку та BPM, який розраховується на основі викидів CO2. Ще одна перевага, представлена ​​державою, але не зовсім пов’язана з електромобілями, – це можливість обладнати свій будинок сонячними панелями за державною програмою з безвідсотковою субсидією, ніж Марсель і скористався. Суть програми така: панелі та все обладнання для них продається на виплат на кілька років, після закінчення яких електрика, що виробляється енергією сонця, теоретично стає безкоштовним для мешканців будинку, якщо вони вкладаються в норми виробітку. Якщо «зеленої» енергії виробляється з надлишком, держава викуповує його. Кількість енергії залежить від потужності батарей та рівня споживання кожного конкретного домогосподарства. Багатьом сонячної енергії вистачає забезпечення побутових потреб і зарядку електромобіля.

– Після встановлення сонячних панелей я зрозумів, що енергії мені вистачить і для електрокара, тому у травні 2022 року придбав новий BMW ix3 , – розповідає Марсель. – За великим рахунком, купив через екологічні та фінансові переваги. Зазвичай заряджаю автомобіль будинку на власній зарядній станції до 3 разів на тиждень. Однієї зарядки вистачає на 460 км, регулярно їжджу на відстань близько 200 км (туди і назад), необхідність долати більш істотні відстані виникає нечасто, в такі моменти заряджаю авто на громадських зарядках, яких зараз багато.

За час експлуатації проблем із автомобілем не виникало. У плані інфраструктури у нас все добре продумано: буквально на кожному паркуванні є зарядні станції. На швидких зарядках “дозаправка” займає не більше півгодини.

Скільки мені обходиться зарядка від домашньої мережі, точно не вважав, але це найоптимальніший варіант як за вартістю, так і за зручністю. Ну, і економія на транспортному податку виходить суттєва: мій родич на звичайний бензиновий BMW платить близько 90 євро на місяць податку, це більше тисячі євро на рік, плюс витрати на паливо. А я нічого не плачу. І ця вигода багатьох стимулює.

Сонячні панелі на будинок ми встановлювали за держпрограмою з розстрочкою на 8 років без відсотків. Я не знаю тонкощів, але вироблення та споживання енергії зараз розраховується за рік, і наприкінці певного періоду нам повертають якусь суму – держава викуповує у нас надлишки енергії. Зараз хочуть переглянути систему, щоб рахувати помісячно, а в різні місяці буває різна кількість сонячних днів. Це виходить не так вигідно – люди вже почали висловлювати невдоволення із цього приводу. Цілком можливо, якщо запровадять нову систему розрахунку, жителі Нідерландів переглянуть своє ставлення і до встановлення сонячних панелей, і до електромобілів. Тому дуже багато в цьому питанні залежить від державної політики.

“У будь-якому випадку своя розетка в Німеччині вигідніша, ніж бензин або дизель”

Ще один співрозмовник – наш земляк Андрій, мешкає він у місті Бад-Ельстер у східній Німеччині і є володарем Tesla Model Y (до цього він мав Model 3). Проїжджає на день 60-80 км, і до п’яти разів на місяць – 200-500 км. Електромобіль вибирав виключно із холодним розрахунком під свої потреби.

– Раніше я жив у приватному секторі і мав інший графік роботи: двічі на тиждень я їздив на відстань 380 км. Заряджався на громадських зарядках і тих, що траплялися на шляху, ще домовився з сусідом і заряджав машину від його сонячних панелей на 15 кВт·год. Влітку у нього утворювалося багато «зайвої» електрики, і 1 кВт мені обходився в €0,25, тоді як 1 кВт на громадських коштував від €0,35 до €0,70 – тарифи, що плавають навіть протягом дня, все дуже залежить від часу доби і навіть сонячної чи вітряної погоди (бувають навіть дні, коли ціна на електроенергію стає негативною). Найдорожчий час – у вершини побутового енергоспоживання. Все це відстежується за додатком. Два роки тому ціни на електроенергію в принципі зросли, тому вигода з кожним роком зменшується, хоч вона все одно залишається суттєвою. Подивлюся на ціни на пальне – там ситуація більш стабільна, а щодо цін на електроенергію вони скачуть суттєво.

Зараз я живу у багатоповерхівці та обладнав свою особисту зарядку у дворі на гостьовій парковці. Витратив на це €1400 і ще щомісяця сплачую в районі €15 «за обслуговування» зарядки, незалежно від того, користуюся нею чи ні. До лічильника підключено спеціальний модуль, який моніторить ціни на електрику. За допомогою програми можна підключити свій акаунт Tesla, тоді лічильник буде сам включати зарядку, коли вартість кіловата вигідна. На практиці ж я просто налаштовую час зарядки на годинник із найдешевшим тарифом, наприклад, з 3 до 5 ранку. Але в будь-якому випадку своя розетка в Німеччині вигідніша, ніж громадська, і вже точно вигідніша за бензин чи дизель.

З лютого, коли я став користуватися диференційованим тарифом і зараз 1 кВт мені коштує близько €0,3, при цьому на громадській зарядці, встановленій на тій же парковці, – в районі 0,45. Маю сумнів, що власна зарядка окупиться, але для мене це питання зручності насамперед. Тим більше що з зарядкою я отримав право залишати свій автомобіль на гостьовому паркуванні стільки, скільки мені потрібно, а не 2 години, хоча «активісти», які живуть у нашому будинку, стежать за тим, щоб люди не порушували, і раз-по-раз заявляють на мене. куди потрібно» – що моя машина коштує вже понад дві години.

До речі, у Німеччині громадський тиск має серйозну вагу. Ось приклад: кілька моїх друзів живуть у будинках з підземними паркінгами, але через позицію пенсіонерів, які живуть у будинку, які бояться займання електромобілів, місцеві керуючі компанії не можуть встановити там зарядки. Тобто крім твого бажання та фінансових можливостей, є ще вагомий нюанс: якщо твоя зарядка комусь заважатиме чи викликатиме невдоволення, то навряд чи ви переможете у цій битві.

Проблема в автобанах та відсутності персональної зарядки

Ще одна співрозмовниця, яка живе у східній Німеччині, не захотіла вдаватися до деталей, але сказала, що свій KIA EV6 продаватиме. За великим рахунком, через режим пересування, що змінився. До нього у жінки був Seat Mii і їздила на невеликі відстані. Потім на позитивних емоціях вирішила купити нову KIA. Але своєї зарядки власниця не має, тому доводиться стикатися із чергами на зарядних станціях та зайнятими зарядками біля торгових центрів. При зарядці в громадських місцях в принципі доводиться чекати і кудись подіти час, що утворився, а в разі наявності черги це істотна трата часу. Ще один фактор, що розчаровує – запас ходу електрокара, що стрімко зменшується, на високих швидкостях на автобанах. Бути «прив’язаним» до розетки виявилося таке собі…

Розчарування немає, але є нюанси

Після бурхливого стартового зростання продажів електромобілів за загальносвітовою статистикою вони почали сповільнюватись. За даними дослідницької компанії Rho Motion, світові продажі повністю електричних і заряджуваних гібридних автомобілів (PHEV) зросли на 31% у 2023 році порівняно із зростанням на 60% у 2022 році. Пов’язано це не так з розчаруванням європейців, як з тим, що таке бурхливе зростання на постійній основі неможливе в принципі. Але це не означає, що всі європейці абсолютно задоволені електромобілями і не мають проблем при їх використанні. Європа дуже неоднорідна щодо «видобування» електроенергії та розвиненості інфраструктури: у країнах, де основним джерелом є атомні електростанції, статистика відрізняється від країн, які відмовилися від використання мирного атома. А цей параметр впливає на вартість електроенергії, і на перспективи електротранспорту, і банально на можливості розвивати інфраструктуру. Ще один важливий момент – це держпідтримка. Так, невдоволення німців електромобілями частково спричинене скасуванням державної субсидії.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!