Бензин дорожчає. Чому АЗС підозрюють в картельній змові

Час читання: 4 хв.
0

Антимонопольне відомство вирішило стримати продавців бензину з приводу зростання цін. Однак такі дії вже стали традиційними і зазвичай не дають відчутного результату .

АМКУ проти цін на паливо

Антимонопольний комітет в черговий раз почав перейматися зростанням цін на паливо, і подав великим мережам АЗС свої рекомендації, що стосуються їх встановлення. Відомство зазначає, що європейські котирування на дизпаливо і бензин є факторами, які впливають на роздрібні ціни на паливо в Україні. А оскільки котирування в Європі почали знижуватися ще з 12 березня, то це повинно було спричинити зменшення як закупівельних, так і роздрібних цін на нафтопродукти в Україні. Але розцінки на інформаційних табло українських АЗС продовжили зростати, пише Ділова столиця .

Тому АМКУ радить мереж утриматися від дій, які можуть привести до порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ринку, і “вжити заходів щодо встановлення роздрібних цін на паливо на рівні, який би існував за умови значної конкуренції на ринку і відповідав об’єктивної ситуації на ринку” .

Реклама

Така вітіювата формулювання пояснюється тим, що Антимонопольний комітет не уповноважений впливати на ціни безпосередньо, а повинен лише стежити за тим, щоб компанії не вступали в антиконкурентну змову з метою підняття цін.

Свої рекомендації АМКУ направив найбільшим компаніям, що працюють під брендами WOG, OKKO, Ukrnafta, AMIK, Shell, Socar, UPG, БРСМ, Avantage-7 і Glusco.

На скільки виросли ціни

Реакція АМКУ виникла не на рівному місці. Ціни на бензин і дизпаливо в Україні росли весь лютий, що і викликало занепокоєння влади. Ще 4 березня прем’єр-міністр Денис Шмигаль заявив, що Міністерство економіки почало зустрічатися з представниками мереж АЗС і з’ясовувати причину зростання. При цьому прем’єр попередив, що якщо серед причин подорожчання буде запідозрений картельну змову, то будуть розпочаті перевірки “законності функціонування окремих мереж і станцій”.

Однак, незважаючи на сигнали з боку влади, паливо продовжило дорожчати: за даними консалтингової компанії “А-95”, з 24 лютого по 23 березня ціни на бензин А-92 виросли з 26,59 до 28,02 грн за 1 л, А -95 – з 27,6 до 29,03 грн, а на дизельне паливо – з 27,03 до 28,27 грн.

Чи є причина для зниження

Агия Загребельського, співзасновник “Ліги антітраста”, вважає, що сьогодні на українському ринку палива існує класичний картельну змову – “ракета і перо”: коли світові ціни зростають, ціни на АЗС в Україні прагнуть вгору, немов ракета. Але коли світові котирування падають, в Україні вони опускаються плавно, немов пір’їнка. Або не опускаються зовсім.

Директор спеціальних проектів науково-технічного центру “Психея” Геннадій Рябцев більш дипломатичний в оцінці обгрунтованості нинішніх цін на паливо. За його словами, є цілий ряд розрахунків, які свідчать, що ціни повинні бути нижче. Зокрема, існують великі сумніви в обгрунтованості націнок, які діють в ряді мереж. Ціна на бензин А-95 стандарту Євро-5 відрізняється в залежності від заправки більш ніж на 8 грн на літрі. При цьому мережі пояснюють споживачам, що більш висока ціна викликана тим, що до бензину додаються присадки, які покращують його експлуатаційні та екологічні характеристики. Але вартість цих присадок настільки значна, щоб дати різницю в 8 грн.

Друга претензія до компаній – непрозорі і незрозумілі програми лояльності: клієнтам, які придбали чашку кави на АЗС, може бути запропонована знижка на паливо в розмірі 5 грн на літрі.

“Це занадто вже велика знижка. Чому не можна забезпечити зниження цін для всіх споживачів на 2 грн, і таким чином залучити більше клієнтів?”, – зазначає Геннадій Рябцев.

Третя претензія – коли 1500 заправок, формально належать різним компаніям, і нібито не пов’язаних відносинами контролю, одночасно і на одну і ту ж величину підвищують або знижують ціни на нафтопродукти. Йдеться про компанії «Авіас», ANP, «Укрнафта» та інших, які пов’язують з неформальною групою “Приват” Ігоря Коломойського і Геннадія Боголюбова. Такі ж претензії з приводу синхронності в цінах є і до мереж імпортерів – вони купують паливо у різних постачальників, мають різні запаси, але при цьому встановлюють ціни, які відрізняються лише на копійку.

Штрафи нікого не лякають

На думку Агіі Загребельського, до голосу АМКУ мережі АЗС прислухаються і однозначно стримають зростання цін. Але тільки – на певний незначний відсоток. При цьому конкурентними (тобто сформованими внаслідок конкурентного змагання, а не домовленостей між операторами і адміністративного втручання) ціни однозначно не стануть.

“АМКУ вже не вперше видає подібні рекомендації. Точно так само відбувається раз на рік протягом вже багатьох років”, – нагадала вона.

До речі, відомство вже неодноразово штрафувало операторів АЗС за узгоджені дії, але малорезультативно. “Інакше не було б необхідності щороку повторювати одне і те ж”, – констатувала Загребельського.

Нагадаємо, що якщо відомство вважатиме, що компанії порушують антимонопольне законодавство, то може накласти штрафи, як і робило раніше. Однак це не спрацьовувало з кількох причин. Розміри штрафів були незначні, а оператори АЗС успішно скасовували їх в судах. Крім того, штрафи накладалися на конкретну компанію, а не на цілу групу, що дозволяло останньої закрити “проштрафилася” фірму і не платити.

Треба визнати, що зараз питання стоїть кілька гостріше, ніж зазвичай. Як згадувалося, були гучні заяви прем’єр-міністра, при цьому котирування на паливо в Європі дають привід АМКУ вимагати зниження цін.

Тому, швидше за все, на якийсь час після гнівного окрику влади ціни на паливо дійсно зупиняться, поки не спаде хвиля невдоволення державних чиновників. А потім вони знову можуть продовжити своє зростання, особливо якщо на те будуть крім неформальних ще й ринкові причини. До речі, на даний момент на світовому ринку ціни котирування на нафту відрізняються особливою волатильністю …

 

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!