Ціни на АЗС за останній тиждень показали зростання на понад 1 грн. Так, бензин та паливо подорожчали на 0,3-2 грн/л, що в середньому дало плюс 1,25 грн/л. За даними консалтингової групи “А-95”, середня ціна по країні бензину А-92 за тиждень зросла на 1,24 грн/л і становить 27,21 грн/л, А-95 — 28,22 грн/л (+1,23 грн/л), ДП — 27,63 грн/л (+1,21 грн/л). “Коментарі” запитали експертів, чи будуть ще рости ціни на АЗС в Україні, з чим це пов’язано і як може (і чи може) відреагувати влада.
“У нас склалася нетипова ситуація на ринку нафтопродуктів”
Співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич підкреслює, що, на жаль для українського споживача, існують об’єктивні передумови для зростання цін на нафтопродукти. Від рівня листопада 2020 року — приблизно на 5 грн в роздробі за бензин 95-ий і трохи менше за дизпаливо.
“Якщо взяти поточний рівень цін в роздробі, то частина мереж ще не вибрала цей лаг, який формується об’єктивно і залежить від цілого ряду чинників. У тому числі від підвищення світових цін на нафту. На ринку є тренд зі зростання цін. І трейдери це враховують”, — зазначає експерт.
При цьому він звертає увагу, що зима — період низького попиту на паливо. І мережі, як правило, намагаються відкласти зростання цін на нафтопродукти, тому що це погіршує ситуацію на ринку і суттєво б’є по попиту.
“Але у нас склалася не типова ситуація на ринку нафтопродуктів, коли вони дорожчали протягом усього зимового періоду. Тоді як в цей час ціни на українському ринку палива зазвичай залишалися стабільними або навіть знижувалися, — розповідає Дмитро Марунич. — Поки ціни на ринку не вийдуть на рівень приблизно +5 грн до рівня листопада, а це 30-31 грн по бензину, підвищення буде тривати при продовженні поточних трендів, поточної вартості палива. Оскільки воно істотно подорожчало за останні пів року в опті та на інших ринках, крім українського”.
Держава, на думку експерта, нічого не може зробити в цьому ракурсі, бо у неї немає повноважень з регулювання ринку нафтопродуктів.
“Можливо, варто було б скористатися досвідом урядів часів президентства Януковича. Створення робочої групи та розрахунок цінового коридору для трейдерів. Тоді між ринком і владою був діалог. Не завжди успішний, але подібна політика показала свою ефективність. Інших легальних, законних важелів впливу на ситуацію у влади немає, — зазначає Дмитро Марунич. — Можливі перевірки з боку Антимонопольного комітету, але вони стосуються виключно дотримання антимонопольного законодавства трейдерами і учасниками ринку. Резюмуючи: формально у Кабміну, у президента немає важелів впливу на цей ринок, який лібералізовано досить давно. І втручання ззовні може призвести до дестабілізації ринку і дефіциту палива”.
“У влади немає жодних правових механізмів для зміни ситуації”
Експерт ринку нафтопродуктів, гендиректор ТД “SunOil” (мережа АЗС) Леонід Косянчук вважає, що складається абсолютно очікувана ситуація.
“Я і раніше говорив, що ринок “недооцінений” приблизно на 1,5 грн / літр. Тільки за лютий зовнішній ринок “підріс” на 108 дол/тн по бензину і 88 дол/тн за дизпаливо (ДП). Таким чином, середня ціна на моторні палива збільшилася на 17%. Природно, роздрібні ціни також в середньому зросли на 17%”, — пояснює експерт.
За його словами, подальша цінова ситуація повністю буде залежати від цінового тренду європейського ринку і курсу НБУ.
“У влади немає жодних правових механізмів для зміни ситуації, але вона може спробувати покерувати ринком в ручному режимі. Ні до чого хорошого будь-яке втручання в ринковий механізм привести не може”, — впевнений Леонід Косянчук.