У автомобілях з автоматичною коробкою передач існує режим P, або “Паркінг”, який багато водіїв використовують, коли зупиняються на стоянці. Однак близько 90% автомобілістів роблять це неправильно, і часом це може призвести до аварій. Насправді режим “Паркінг” розрахований на використання лише на рівній поверхні, а на ухилах обов’язково слід додатково застосовувати гальмо стоянки.
Принцип роботи “Паркінгу” досить простий: на вихідному валу АКПП встановлена шестерня з великими зубами, у яку входить спеціальний важіль – “собачка”, що фіксує автомобіль. Цей механізм надійно утримує машину на рівній поверхні, проте його розмір мініатюрний і він не витримує великих навантажень, особливо на ухилах понад 25-30 градусів.
Зуби важеля мають округлі краї, що слугує “захистом від дурника”: при спробі включити режим “Паркінг” на швидкості або під великим навантаженням механізм може прослизнути, щоб не пошкодити АКПП. Це може супроводжуватися хрускотом або гудінням, але серйозної шкоди трансмісії не завдає.
На рівній площадці навантаження на замок мінімальні, і автомобіль не покотиться, але на гірці вага транспортного засобу повністю припадає на “собачку”. Для великих машин або позашляховиків це особливо критично: механізм може прослизнути, і авто почне рухатися. Саме тому виробники наполягають на використанні гальма стоянки у поєднанні з режимом “Паркінг”. На багатьох сучасних моделях після включення “P” електронний ручник задніх коліс активується автоматично.
З часом механізм зношується: зуби “собачки” та шестерні стають круглішими, і навіть невеликий ухил у 15-20 градусів може становити небезпеку. Тому завжди варто пам’ятати: якщо машина стоїть на ухилі, обов’язково використовуйте ручник – це значно зменшить ризик аварій і збереже дорогоцінні компоненти трансмісії.