Повернення техоглядів в Україні: як це може бути

0
234

В Україні хочуть повернути обов’язковий техогляд для приватних автомобілів, в тому числі і для авто на Єврономер. Відповідний законопроект минулого тижня оприлюднили на сайті українського міністерства інфраструктури для обговорення, яке має тривати місяць. Якщо закон все-таки приймуть, огляди авто повернуться з 1 січня 2022 і проходити їх потрібно раз в два роки.

Техогляд для приватних авто в Україні було скасовано ще сім років тому – у серпні 2011-го – через повальну корупцію. Тоді автомобілісти нерідко скаржилися, що техогляд не мав нічого спільного з реальними перевірками технічного стану машин, а талони про його проходження можна було просто придбати.

До скасування техогляд приватних авто був в компетенції Державтоінспекції, а для його проходження потрібно було звернутися в Міжрайонний реєстраційно-екзаменаційний відділ (МРЕВ).

Як хочуть перевіряти
У новому законопроекті зазначено, що автомобіль повинен перевірити «експерт в пункті перевірки транспортних засобів». Пропонують перевіряти систему управління і гальмування, зовнішніх світлових приладів, шини та колеса, затемненность скла, а також газобалонне обладнання, якщо воно є, і інші частини автомобіля, яка безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища.

Власнику автомобіля видаватимуть спеціальний талон, де буде вказана дата проведення огляду та інформацію про придатність до експлуатації. Вартість такого свідоцтва в законопроекті не фігурує. Однак відомо, що поїздки без такого документа будуть каратися штрафом до 1700 гривень, а якщо водія з таким порушенням зловлять вдруге, його можуть або позбавити прав від трьох місяців до півроку, або накладуть адміністративний арешт на строк від 5 до 10 діб.

Повернення корупції
В урядовому законопроекті чітко не прописано, кому саме хочуть доручити проведення перевірок. І саме брак пояснень викликає у експертів побоювання, що нинішня ініціатива може призвести до повернення старих корупційних схем.

« Корупційні ризики залишаються. Питання – в акредитації компаній, які будуть мати право проводити техогляд, за якими критеріями їх обиратимуть, хто буде визначати, мають право ці компанії проводити техогляд чи ні », – каже керівник компанії AUTO-Consulting Олег Омельницький.

« Не хочеться повернення техогляду в такому корупційному вигляді, як це тоді було, коли його ніхто не проходив, а була торгівля талончики «, – згадує голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко, який свого часу був серед ініціаторів скасування огляду автомобілів.

На його думку, техогляд повинні проводити незалежні технічні станції, без втручання держави.

Техогляд по-німецьки
Введення техоглядів для машин автори документа пояснюють, в тому числі, і зобов’язаннями України перед Євросоюзом, згідно з договором про асоціацію з ЄС. В Євросоюзі регулярний огляд технічного стану автомобіля є обов’язковим. Кілька років тому в ЄС були уніфіковані правила техогляду: нові авто проходять перший обов’язковий техогляд максимум через чотири роки, а потім – кожні два роки. При цьому кожна країна ЄС може вводити свої, більш жорсткі, але не більше ліберальні, правила. Так, в Німеччині нові авто проходять перший обов’язковий техогляд вже через три роки.

Обов’язковий технічний огляд авто в Німеччині проводять незалежні структури, які спеціалізуються на експертній технічній оцінці. Одна з найвідоміших – Німецьке товариство технічного контролю і нагляду (TÜV), до складу якого входять окремі регіональні аудиторські холдинги. Це приватна структура з майже 150-річною історією. Її бізнес полягає в незалежній оцінці технічного стану обладнання, товарів і послуг. Вона надає аудиторські послуги не тільки в Німеччині, але і далеко за її межами. Цікаво, що, наприклад, Латвія зробила ставку на експертизу від TÜV Rheinland, доручивши цій компанії проводити технічний огляд авто. У Ризі, як стверджує TÜV Rheinland, ця компанія має найбільшу в світі станцію техогляду.

Техогляд пройдуть не всі
Якщо в Україні відновлять техогляд, то багато авто через незадовільний технічний стан, отримають негативну оцінку, вважає Олег Омельницький. Він звертає увагу на те, що на українських дорогах чимало старих авто ще радянського виробництва, а також завезених з Європи так званих «евроблях» з простроченим техоглядом і часто технічно несправних.

« Коли почне працювати техогляд європейського зразка, виявиться, що значна кількість таких автомобілів його не пройде. І в той момент, коли він почне діяти, ми отримаємо акції протесту їх власників , – застерігає Омельницький. – Тому що вони не зможуть пройти цей техогляд, або вартість приведення авто в належний стан буде вище, ніж вони коштують “.

Тим часом, в Союзі автомобілістів України пропонують вводити техогляд поступово.

«Спочатку варто було б ввести техогляд для авто старше 20 років, щоб технічно несправні машини зникли з доріг. Потім те ж саме зробити для 15-річних, 10-річних і так далі », – пропонує член правління Cоюза автомобілістів України Максим Моргунський.

Підпишись на нас в Google НОВИНИ, щоб отримувати більше свіжих новин!